SP Moerdijk wil Gemeentelijke collectieve zorgverzekering tot 130% zonder eigen risico

4 maart 2018

SP MOERDIJK Partijprogramma:

In Nederland moet je kunnen rekenen op de zorg die je nodig hebt. Zo simpel is het.

Maar er staat een boete van € 385,- op ziek zijn: het eigen risico. De zorg is veel te bureaucratisch. En aan de marketing van zorgverzekeraars en het jaarlijkse overstapcircus worden miljarden verspild. De kwaliteit gaat omlaag, de kosten omhoog.

Het aantal Nederlanders wat kampt met een betalingsprobleem voor het eigen risico van de zorgverzekering is de afgelopen maanden explosief gestegen. Zorgverzekeraars melden dat er maar liefst 800.000 mensen op dit moment aankloppen bij hen voor een betalingsregeling.

Ook in de gemeente Moerdijk hebben mensen moeite om de zorgkosten te betalen. Zolang de VVD aan de macht is in Nederland worden onder andere de zorgbehoevende ouderen en chronisch zieken onevenredig financieel belast.

Leven van de bijstand, uitkering of een klein pensioen is elke dag vechten voor elke cent. Ziek worden kan iedereen gebeuren en de onaangename rekening vanuit de zorgverzekering is voor deze groep mensen een stressvolle gebeurtenis.

Het leven wordt helaas alleen maar duurder. Sinds 2012 is de huur met 15% gestegen, de zorguitgaven met meer dan 30%. Maar de bijstand, uitkering en pensioen stijgt nauwelijks mee. En de zorg en huurtoeslag evenmin.

Daarom wil SP Moerdijk voor deze mensen een extra handreiking geven. Tot aan 130% bijstandsnorm (ongeveer €1289 per maand) kunnen mensen profiteren van een gemeentelijke collectieve zorgverzekering plus aanvullende verzekeringen met een grote korting op de premie en zonder eigen risico. Omdat het zo hoort.

Lees meer erover in ons verkiezingsprogramma: