Partijprogramma: Ondernemersklimaat en verantwoord werkgeverschap

12 februari 2018

Partijprogramma: Ondernemersklimaat en verantwoord werkgeverschap

Door: Bennie Blom

Het lijkt goed te gaan met de werkloosheid, in die zin dat er steeds meer werk is. Echter wat opvalt aan dit werk is dat het vaak zodanig georganiseerd wordt dat de werknemer niet in dienst is maar zelf al zijn ziektekostenverzekering en sociale- en pensioenvoorzieningen moet organiseren. Deze voorzieningen zijn essentieel voor je bestaan en zouden een collectieve verantwoordelijkheid van de samenleving moeten zijn. Zaken die we in solidariteit organiseren. Daarnaast trekken we door de verschillen in de Europese Unie ook werk aan voor mensen hier ver vandaan waar de lonen en kosten voor levensonderhoud laag zijn. Nu lijkt het erop dat dit een zaak van Den Haag is maar de gemeente kan hier zeker iets doen. Allereerst door het ondersteunen van het Midden en Kleinbedrijf (MKB), waar zo’n 70% van onze werkgelegenheid zit. Startende ondernemers moeten eenvoudiger aan huis kunnen werken. Met een tegemoetkoming in gemeentelijke lasten moet werk- en winkelruimte gehuurd kunnen worden. Bij alle ontwikkelingen moet nadrukkelijk rekening gehouden met de gevolgen voor de kleine ondernemers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de openstelling van de haven in Zevenbergen. Daarnaast kan de gemeente wat betreft grote bedrijven actief acquisitie doen naar bedrijven die vaste banen aanbieden en een sociaal verantwoord werknemersbeleid hebben. Lees er meer over in ons verkiezingsprogramma.