Streep door Inpassingsplan Logistiek Park

18 februari 2016

Streep door Inpassingsplan Logistiek Park

De Raad van State heeft de provincie (en indirect de gemeente) op de vingers getikt vanwege het doordrukken, met onterechte toepassing van de Crisis en Herstelwet, van het inpassingsplan van het Logistiek Park Moerdijk. Dat werd in de algemene beschouwingen van 2014 al door ons doorzien en gelukkig nu ook door de Raad van State.

Het exploitatieplan van dit terrein is fragiel en dat blijkt ook uit de zeer geringe belangstelling. Een maand geleden vernamen we dat er überhaupt nog geen belangstelling is. Dat was ook al, gezien de second opinion, te verwachten. De drang van bestuurders iets te realiseren, ook al hebben we er helemaal niets aan, blijkt echter erg groot. De kas van het Havenschap wordt leeggeroofd in de hoop dat er geld in terug komt. Dit financiële fiasco lijkt vooralsnog voorkomen te worden. En die extra gelden zouden toch wel eens van de Provincie mogen komen. De Provincie mag ook wel eens investeren in West-Brabant.

Het inpassingsplan is vlak voor de Provinciale Staten verkiezingen van 2015 vastgesteld. Dat was natuurlijk tactisch. De eerste reactie van de Provincie is er weer eentje die we kunnen verwachten. Nee niet wij zijn fout, de wetgever is fout. Dat geeft aan hoe zij kijken naar de democratische rechtstaat. Die wet was er immers ook voordat ze het plan hadden vastgesteld. Er zal vermoedelijk dus wel een nieuw inpassingsplan komen. Het goede is dat na de verkiezingen er een meerderheid tegen dit plan kan stemmen en wij vertrouwen natuurlijk op een tegenstem van onze Brabantse SP fractie!