Houdt de Woningcorporatie op de menselijke maat

2 juli 2015

Houdt de Woningcorporatie op de menselijke maat

Foto: SP

Na de privatisering van woningcorporaties was het wachten op problemen en die kwamen er dan ook. Woningcorporaties bezitten veelal woningen en kunnen daarmee kapitaal genereren. Helaas waren er directeuren en bestuurders die bedachten dat kapitaal te kunnen vermeerderen door beleggen en speculeren. En zij kregen door falend toezicht de vrije hand. Dat ging aanvankelijk wel eens goed en dan moest zo'n directeur of bestuurder zich toch belonen met wat privileges als een mooie auto, een mooie woning van de zaak op de Antillen etc. Of het investeren in heel prestigieuze projecten zoals een schitterende boot (die nu prijkt als visitekaartje bij het WK beachvolleybal). Het kapitaal ging in ieder geval niet waar het voor bedoeld was.

De woningbouwcorporaties dwaalden dus verder van zijn oorspronkelijke functie af en toen het financieel mis ging kwam er een onderzoek vanuit de Tweede Kamer. De conclusies waren niet mis en leidde tot aanpassing van de Woningwet 2015 en het aan banden leggen van salarissen van de directeuren (1).

Woningcorporaties moeten terug keren naar hun kerntaak: het bouwen, verhuren en beheren van sociale huurwoningen voor mensen met een laag inkomen of aan mensen die om andere redenen

moeilijk passende huisvesting kunnen vinden. Met de gemeente moeten prestatieafspraken gemaakt worden. In de gemeente Moerdijk hebben we te maken met twee woningcorporaties Bernardus Wonen en Brabantse Waard. Deze twee werken samen maar hebben inmiddels verregaande plannen om te fuseren samen met de Woningstichting Dinteloord (2). Wij zijn tegen zo'n fusie. Naar onze mening is de fusie ingegeven om de directeur te kunnen blijven voorzien van een riant salaris (3) en draagt het niet bij de het genoemde kerndoel. Samenwerken prima maar behoud vooral de kleine schaal en de geringe afstand tot de gemeente en huurders.

Het landelijke standpunt van de SP is hier (4) te vinden

(1) http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/pew