THEATER VOOR ELKAAR

5 december 2017

THEATER VOOR ELKAAR

Foto: SP

Op zondag 3 december j.l. waren ruim 800 leden van de SP aanwezig in de grote zaal van het Chassé theater te Breda. Er was een afwisselend programma opgesteld.  Burgemeester Depla van Breda heette iedereen welkom.

Foto: SP

Daarna was het woord aan taalkenner en NRC-columniste Japke Bouma. Ze hield een grappig verhaal over het gebruik van Engelse woorden in onze Nederlandse taal. Maar kwam ook met voorbeelden van nogal wollig Nederlands taalgebruik, waarbij je al een woordenboek nodig hebt om te achterhalen wat mensen hiermee bedoelen. Het was voor iedereen in de zaal erg herkenbaar en er werd veel gelachen. Voor de gasten na haar was het soms best moeilijk, want heel de middag waren de mensen in de zaal erg kritisch over het taalgebruik geworden.

Het thema van deze middag was verbondenheid. En daar ging ook de toespraak over van Peter van Uhm (voormalig commandant van defensie) .

Daarna  volgde een discussie met Kim Putters (directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau), schrijfster Roxane van Iperen en hoogleraar Jim van Os. Ook theatermaker Ton Kets was van de partij.

Na de discussie volgde nog twee toespraken van Sinan Can, die vertelde over zijn werk als kritische documentaire-maker (o.a. zembla) en van Maureen Hubbard, buurt-activiste uit Amsterdam-Oost.

Muziek en zang kwamen daarna aan bod met enkele liedjes uit de musical het  Pauperparadijs, gebaseerd op de roman van Susanna Jansen.

Het programma werd afgesloten door Emile Roemer.

Het was een afwisselende middag met goede sprekers en goede muziek en zeker voor herhaling vatbaar.

Annemiek Krijnen, namens SP-afdeling Moerdijk