Op Windsafari naar De Ambtenaar

11 juli 2016

Op Windsafari naar De Ambtenaar

Foto: SP

“OHHHH, NO WAY”, klinkt er op in de auto als we via de A7 Medemblik naderen. Op 10 km afstand nemen we ‘De Ambtenaar’ waar. De windturbine komt erg imposant over, eigenlijk zelfs agressief. Alsof er een militair gevaarte is geplaatst om vliegtuigen als vliegen uit de lucht te meppen. Eigenlijk ook wel zeer indrukwekkend. Voor ons staat al vast dat geen enkele zichzelf respecterende gemeente deze windreuzen moet

plaatsen. Waarom deze windreus dan toch staat waar hij nu staat heeft alles te maken met misleiding en bedrog. Voor meer informatie over dit bedrog wijs ik u graag op het prijswinnende artikel van de Volkskrant: De grote jongen die nooit gebouwd had mogen worden.

In navolging van de zinloze windsafari van de NUON hebben we onze eigen zinloze windsafari georganiseerd. Alleen gaan we nu wel  naar de 198 meter hoge windturbine die “De Ambtenaar” als naam draagt.
Het is dezelfde turbine de NUON voor ogen heeft om op industriegebied Moerdijk en daarmee  dus ook tegen de kern Klundert te plaatsen.

Foto:  De windturbine staat 1 km achter de kerktorenvan 70 meter hoog

Foto: SP

Het is net geen windkracht 3 dus de enorme reus draait zeer rustig zijn wieken rond en het heeft dan geen zin om geluid te gaan meten. Helaas trekken hierdoor ook de regenbuien zeer langzaam over en kan onze fotograaf alleen tussen de plensbuien door foto’s maken. Medemblik zelf is een leuke stad met een enorme binding met het water. Zij telt zo’n 1200 inwoners meer dan Klundert. Toeristisch gezien zou je het kunnen vergelijken met Willemstad en het is zeker een bezoek waard.

Foto: Het verder echt wel gezellige centrum van Medemblik

Foto: SP

We zijn op bezoek bij De Ambtenaar, dat is een windturbine, de Enercon 126 van Duitse makelij, met een tiphoogte van 198 meter. Hij weegt maar liefst 8670 ton. Het oppervlakte van de ronddraaiende rotor is groter dan het oppervlakte van een voetbalveld. De gondel heeft de grootte van een blok eengezinswoningen.
Volgens de kenners zou energetisch gezien deze molen al na 6 maanden zijn terugverdiend. Dit gaat dan natuurlijk wel voorbij aan de milieuvervuiling die het vele beton, metaal, verf, polyester, transport enzovoort teweeg brengt.
De windturbine wordt geplaatst voor de komende 40 jaar, de investering is 11 miljoen euro per windturbine en na 7 jaar zijn alle kosten eruit, dankzij de enorme subsidies van het Rijk. NUON gaat hier dus stinkend rijk van worden ten koste van de Klundertse gemeenschap die straks vast een beetje mee mag profiteren door zelf te beleggen of een korting op de energieprijs. Maar tegen welke prijs?
In Medemblik zijn ze niet blij met De Ambtenaar en de windturbineparken die daar momenteel in de omgeving worden aangelegd zijn echt beduidend minder hoog.

De SP fractie van Moerdijk maakt zich zorgen over de afnemende leefbaarheid in diverse kernen van onze gemeente. Alhoewel de SP fractie graag ziet dat er wordt geïnvesteerd in duurzame energie, is de leefbaarheid in onze gemeente op zijn allerminst net zo belangrijk. De ligging van de gemeente Moerdijk heeft alles in zich om een groeigemeente te zijn. Maar toch worden we aangemerkt als krimpgemeente. Als we (en onze buurgemeenten) met onze buitenruimte om blijven gaan zoals nu het geval is zullen we zeker een krimpgemeente worden. We stellen dan ook voor om duidelijk te zijn naar energiebedrijven en investeerders door een maximale masthoogte vast te stellen en een minimale afstand tot individuele woningen en woonkernen waarbij de bewoners de turbines niet kunnen horen en er geen genocide op het landschap wordt gepleegd. Wij onderhouden natuurlijk contact met onze SP Provinciale Statenfractie ter voorkoming van een Provinciaal inpassingsplan.

Raad van State:
Voor diegene die denkt dat hij uiteindelijk bij de Raad van State deze windturbines wel tegen kan houden, kan ik nu al zeggen dat je bedrogen uit zal komen. Lees de op het internet beschikbare jurisprudentie maar op na. Volgens hen heeft een burger geen recht op vrij uitzicht. Alles wordt opgehangen aan de wet en voor windturbines is er weinig tot geen wetgeving van enige betekenis die ook nog eens op een laakbare wijze kan worden geïnterpreteerd. Met ernstige gevolgen voor de leefbaarheid!
Dit betekent dat vooraf windturbines kunnen worden tegen gehouden en dat er achteraf nauwelijks invloed is op het weghalen ervan, ook wanneer dit voor zeer ernstige hinder zorgt voor omwonenden. Op het internet is veel te vinden van klagende mensen die knettergek worden van het geluid van windturbines en kampen met slapeloze nachten. En als je dan denkt dat ze bij ernstige hinder zo’n windturbine wel stilzetten of afbreken, nee, ook na vele processen te hebben gewonnen staan de burgers in de kou en blijven de turbines draaien. Ook in het eerder genoemde artikel van de Volkskrant is te lezen hoe er met een boer die op 800 meter van De Ambtenaar woont door de Overheid wordt omgegaan.