Loonsverhoging voor raadsleden?

6 juli 2016

Loonsverhoging voor raadsleden?

Foto: SP

Vorige week kwam op het nieuws dat minister Plasterk (PvdA)  nadenkt over een verhoging van de raadsvergoeding. Wij denken dat zijn overweging niet thuis hoort in de participatiemaatschappij die hij zelf voor ogen heeft. Het is niet in verhouding om de politiek duurder te maken op een moment dat steeds meer mensen het moeilijk hebben om rond te komen. Steeds meer kinderen opgroeien in armoede.  Het geld van de gemeente kan beter besteed worden aan armoedebestrijding.

Het raadslidschap moet gebeuren vanuit de gedachte iets voor de maatschappij te willen betekenen en het moet geen betaalde baan zijn. De raadsvergoeding in de Gemeente Moerdijk van 700 euro netto per maand is meer dan ruimhartig en mag van ons voor de komende 10 jaar op de 0-lijn blijven.  Natuurlijk is de raadsvergoeding lager in kleinere gemeenten maar dan nog is dit ruim voldoende.

Als SP Moerdijk vinden wij dat als de PvdA problemen heeft om voldoende raadsleden aan zich te binden, dit niet moet worden opgelost met een algemene 'loonsverhoging' voor raadsleden.