Achtste brand industrieterrein Moerdijk

16 november 2015

Achtste brand industrieterrein Moerdijk

Foto: SP

BRAND 8Op 16 mei j.l. hebben wij naar aanleiding van de 7e grote brand op het industrieterrein Moerdijk in 5 jaar tijd een artikel geschreven. Wij moeten hier helaas al weer heel snel brand 8 aan toevoegen, de laatste brand bij Shell.  Ons aandachtspunt lag bij de vorige brand met name in de vergunningen-verstrekking en handhaving. Wij hebben naderhand geconstateerd dat ook de burgemeester dit een aandachtspunt vond en hiervoor contact heeft gezocht met de provincie. Verbetering hiervan is  voor de toekomst nodig.

Wat bij deze brand met name naar voor komt, is de informatievoorziening naar de bewoners toe.

Bewoners van de Gemeente Moerdijk zien tot in de wijde omtrek een oranje gloed, vlammen en het enorme affakkelen. Zij kunnen totaal niet beoordelen of deze brand snel onder controle is of niet.

Om ongerustheid weg te nemen is een snellere informatievoorziening zeer belangrijk. Zeker voor de bewoners van Klundert.  Dat de burgemeester hiervoor contact heeft gezocht met de Shell is een goede zaak en we zien hierin ook graag verbetering.  Al mag de praktijksituatie waarin dit gebeurt lang uitblijven.

Een goede bedrijfsorganisatie, met goed gekwalificeerde werknemers, veiligheidsmaatregelen, snelle informatievoorziening  is veel belangrijker dan excuses en mooie bloemen achteraf.