Roetdeeltjes Moerdijk geen promotie voor leefbaarheid dorp

11 oktober 2014

Roetdeeltjes Moerdijk geen promotie voor leefbaarheid dorp

Vorige week donderdag zijn in het dorp Moerdijk roetdeeltjes, naar het nu blijkt zware metalen, neergekomen. Het is nog steeds niet duidelijk wie de veroorzaker is. Vooralsnog blijft vooral het Havenschap stil.

Net enige maanden na een discussie en besluitvorming over de Havenvisie en de leefbaarheid van het dorp Moerdijk blijkt maar weer dat het niet gaat meevallen om de leefbaarheid van het dorp op peil te houden. De herkomst van de roetdeeltjes is nog onduidelijk en aan nadere en snel aan goede informatie komen is voor de bewoners ook lastig gebleken.

Er wordt in de discussie steeds gesproken over gemeente, omgevingsdienst en provincie die natuurlijk een rol hebben in de handhaving maar blijft het Havenschap weer buitenspel. Op hun website staat helemaal niets over het incident en dat terwijl in de Havenvisie juist beloofd werd een goed nabuurschap voor ogen te hebben. Wij vinden dat het Havenschap hier juist actief moet optreden, uiteindelijk is het ook hun belang dat het dorp Moerdijk leefbaar blijft en de moerdijkregeling geen vertrekregeling gaat worden.

In de besluitvorming rondom de Havenvisie hebben wij dan ook aangegeven dat eerst maar eens orde en beheersbaarheid moet komen van het huidige Haventerrein voordat er aan uitbreiding moet worden gedacht.

Vooralsnog is dit geen promotie om bewoners van elders over te halen op het mooie Moerdijk te gaan wonen.

Op de website van Stichting Buitengebied Moerdijk kunt u op de hoogte blijven van de actuele informatie over de roetdeeltjes