Wijkzuster beter en goedkoper dan thuiszorg

1 oktober 2011

Wijkzuster beter en goedkoper dan thuiszorg

wijkzuster Dat de wijzen uit het Oosten komen is eeuwenlang beweerd maar in de thuiszorg komen die duidelijk uit het Westen. Dat komt blijkt uit het onderzoek naar een proef met tien wijkverpleegkundigen in West-Brabant, die is gestart in Fijnaart en Bergen op Zoom door de Kruisvereniging West-Brabant en nu in steeds meer plaatsen wordt overgenomen.

De kwaliteit van de zorg nam toe en per arbeidsplaats werd vijftigduizend euro bespaard. Een aanpak met de wijkzuster levert in het onderzoeksgebied een winst op van ongeveer 135.000 euro per jaar. Doorgerekend naar het landelijk niveau zou dat mogelijk tientallen miljoenen kunnen besparen, aldus onderzoeker Egbert van der Meer van BMC. De kwaliteit van de zorg nam toe en per arbeidsplaats werd vijftigduizend euro bespaard, meldt de NOS.Een aanpak met de wijkzuster levert in het onderzoeksgebied een winst op van ongeveer 135.000 euro per jaar.Doorgerekend naar het landelijk niveau zou dat mogelijk tientallen miljoenen kunnen besparen, aldus onderzoeker Egbert van der Meer van BMC.

Lees verder op Nu.nl