Bij het vertrek van Wim Denie

15 januari 2011

Bij het vertrek van Wim Denie

Aan de ene kant is het een verrassing, aan de andere kant ook weer niet, Dit vergt heel veel energie en als je dan weet dat de gezondheid van de burgemeester niet optimaal is, kan ik me voorstellen dat hij dit besluit neemt. Op een landelijk podium wordt er kennelijk meer van je verwacht. Maar ik denk dat het gezien zijn gezondheid een verstandig besluit is.

Destijds is er gezocht naar iemand die de raad bij elkaar kon houden. Dat is hem gelukt. Voor de Moerdijkers was hij altijd aanspreekbaar. Hij kwam onder de mensen en dat werd gewaardeerd. Maar ja, dat is slechts één aspect van het vak. Op een landelijk podium wordt er kennelijk wat meer van je verwacht. Mensen kijken dan vooral naar de presentatie. Jammer, want Denie is inhoudelijk sterk, maar dat werd naar de achtergrond gedrongen.

De fractievoorzitters en het college van B&W hebben inmiddels een uitnodiging ontvangen van de Commissaris der Koningin voor een gesprek aanstaande dinsdag in het Provinciehuis. Ik ga er vanuit dat de CdK dan ons ook zal informeren over zijn redenen om het ontslag van onze burgemeester per 1 februari te aanvaarden en niet op 1 juni. En natuurlijk ook wie hij in gedachten heeft - of wellicht al heeft benaderd - om waarnemend burgemeester te worden. Een sollicitatieprocedure duurt maanden en zolang kan de gemeente zeker niet wachten.

SP Moerdijk wenst de heer Denie het allerbeste toe en dankt hem voor zijn bindende vermogens waardoor de sfeer in de raad - en binnen het college - aanmerkelijk is verbeterd.