Vragen over wachtgeld Wil Vissers

16 augustus 2010

Vragen over wachtgeld Wil Vissers

De SP in Schiedam wil opheldering over de wachtgeldregeling van wethouder Vissers (GL). Zij vindt het onjuist dat wethouders die part-time gaan werken hun inkomen aanvullen met gemeenschapsgeld. Politici verdienen geen betere behandeling dan andere werklozen.

Dat stelt Theo Wijmans, SP-fractievoorzitter in de Schiedamse gemeenteraad. 'Wachtgeld is bedoeld om een baan te zoeken, niet om minder te werken voor hetzelfde geld. De wethouder stelt van het wachtgeld 'zo min mogelijk gebruik te maken', maar bedoelt ze daarmee dat ze voor de resterende uren nog een betaalde baan gaat zoeken? Zo niet, dan hoort ze het inkomensverlies gewoon te accepteren.'

Naast uitleg over de reactie van de wethouder heeft de SP schriftelijk ook gevraagd of bij de totstandkoming van het college bekend was dat het inkomen van de part-time wethouder zou worden aangevuld. Wijmans: "Dit
College gaat straks van de burger grote offers vragen, maar telt wel al een extra wethouder. Als die ook nog eens niet part-time maar voltijds betaald wordt, verspeelt het naar onze mening elk krediet."

Pikant is dat in de Tweede Kamer GroenLinks zich heeft aangesloten bij de kritiek van de SP. De SP dringt al lange tijd aan op een einde aan de huidige wachtgeldregeling en een sollicitatieplicht voor ex-bestuurders
en volksvertegenwoordigers.