Algemene beschouwingen

12 november 2009

Algemene beschouwingen

Vandaag was het weer tijd voor de algemene beschouwingen in de gemeenteraad, een jaarlijks ritueel bij de begrotingsbehandeling. Wij stemmen tegen deze begroting omdat wij daar geen enkele inspraak in hebben gehad, dat is niks nieuws want zo gaat het ieder jaar. De tekst die ik vandaag namens de fractie heb uitgesproken, kunt u hier terugvinden.

Een gemeente goed besturen door je geheel en al over te geven aan de ambities van het college, zoals vier partijen deze periode hebben gedaan, getuigt naar onze mening niet van veel besef over goed democratisch besturen. Door in te stemmen met het door B&W geschreven CWP in 2006 hebben zij immers hun bij wet gegeven macht uit handen gegeven en zijn daardoor de speelbal geworden van een veel te ambitieus college. Zo goed als nooit werd een voorstel van het college afgewezen door die partijen, terwijl dat een hoofdreden was om het duale stelsel in te voeren.

Het zou erg goed zijn om af te spreken dat er niet meer dan drie wethouders komen in Moerdijk na de volgende raadsverkiezingen. Zeker nu een heleboel overleg met ander overheden is vervallen en het is ook gelijk een bezuiniging van, alles inbegrepen, ruim 100.000 euro. Hierover wil ik niet de mening van het college horen, want dat gaat daar niet over, maar de SP zou graag nog dit jaar van de andere partijen willen horen wat zij hiervan vinden.

Het afvallen van de “eigen “ wethouders blijkt nog steeds niet te kunnen bij de coalitiepartijen, ook al begaan zij grote dwaasheden zoals instemmen met de eeuwige verwoesting van 200 ha open poldergebied. Waardoor weer mensen van huis en haard worden verdreven en deze gemeente vele miljoenen aan de reserves zal moeten ontrekken om alle met rijk en provincie afgesloten overeenkomsten na te komen.

Veel voorstellen van de oppositie worden sympathiek gevonden. Maar als er gestemd moet worden sluiten de gelederen zich bijna altijd onder leiding van opperbevelhebber Jan. Hoewel gezegd moet worden dat daar de laatste maanden toch wat barstjes, en soms wat krakende scheuren te zien zijn. Berouw en inkeer komen jammer genoeg hier nog steeds na de daad.

Voor men aan zaken begint die ingrijpen in de persoonlijke leefomgeving; en/of slecht zijn voor de gezondheid van Moerdijkers zou het een gemeentebestuur sieren om eerst de burgers te raadplegen. Wij hebben hard gestreden voor een goede inspraakverordening, maar die wordt nooit gebruikt. Op de vraag waarom men de mensen geen echte inspraak wil geven worden verhaaltjes van Moeder de Gans verteld. Toen ik opmerkte dat die verordening beter verbrand kon worden omdat die toch niet werd gebruikt, werd ik zelfs beticht van vreemde rituelen. Dan denk ik gewoon ”je bent wat je zegt”.

De leefomgeving en de natuur zijn door deze coalitie ernstiger aangetast dan ooit tevoren. De gezondheid van alle Westbrabanders en zeker die van de Moerdijkers is nog meer in gevaar gebracht door een steeds hogere uitstoot van gevaarlijke stoffen. De bijna dagelijkse overschrijding van de Europese normen voor fijn stof en stikstofoxide worden meestal afgedaan met de - bijna letterlijke - dooddoener dat het in het belang is van de economie. Daarbij wordt ook door bepaalde partijen gezegd dat Balkenende heeft gezorgd dat de norm geen 40 maar 60 microgram mag zijn in Nederland. Wij zien dit eerder als een aanslag op leven en gezondheid van een grote groep mensen.
Weet dit college echt niet dat er meer dan 18000 mensen per jaar vroeger sterven als gevolg van luchtvervuiling. Of was men dat toevallig net even vergeten toen enkele ministers aan dezelfde tafel zaten om het milieu- en luchtvervuilende LPM contract te ondertekenen.

In plaats van op ieder niveau tegen die levensbedreigende zaken te strijden; iets waarop de mensen in Moerdijk recht hebben; doet deze coalitie het tegenovergestelde. GroenLinks, met hun wethouder voorop, is hierbij totaal van het padje gesukkeld. Die partij strijdt bij rijk en provincie; vaak samen met de SP; voor een schoner milieu. Het is niet te begrijpen voor een normaal denkend mens dat de Moerdijkse afdeling haar principes overboord heeft gekieperd in ruil voor een wethouderszetel. Wij zullen dat nooit doen, zo zitten echte SP-ers niet in elkaar. GroenLinks heeft echter wel meer initiatief genomen dan het CDA want die fractie heeft, geheel volgens haar traditie, deze regeerperiode gewoon afgewacht wat andere partijen zouden gaan doen.

Bij de aanvang van deze raadsperiode liep er een hardnekkige strijd tegen een foute overeenkomst bij het leerlingenvervoer. Hiervoor werden door het college dure bureaus ingehuurd wat bij elkaar honderdduizenden euro’s heeft gekost. Nadat jarenlang door de hele oppositie is geroepen dat er bezuinigd moest worden op die zakkenvullers, is het in de nadagen tot inkeer gekomen. Dat daarop bezuinigd gaat worden is in ieder geval mooi meegenomen, maar had al jaren eerder gekund.

Deze gemeente wordt geregeerd door de afdeling handhaving; die maken afspraken met zichzelf en gaan die opleggen aan anderen, zonder daarmee te hebben gesproken. De hand in eigen boezem steken is er niet bij op die afdeling want dat kon weleens zeer doen. Het is door al het gedogen in de loop der jaren uitgedijd tot een veelkoppig monster. Daar moet zeker geen cent bij, maar eerder flink op worden bezuinigd.

De uitvoering van het WMO-beleid is bij deze wethouder in goede handen, waarvoor wij onze oprechte dank uitspreken. Jammer genoeg maakt zij bij andere onderdelen zoals het vuilnisbeleid er een potje van. Dat kan overigens alleen maar met steun van het college.

Het is een van de vele foute uitwassen van de volgens ons op het randje van de wet balancerende afspraken in het CWP. Dat moet nooit meer terugkomen, er dient in het vervolg te worden gewerkt met een zo breed mogelijk opgesteld raadsprogramma. Waarbij fracties hun eigen wethouders op de vingers moeten tikken als zij daarvan afwijken. OM deed dit al in de periode voor 2006, zo hoort het ook in een duaal stelsel.

In de eerste zittingen van deze raad hebben wij al gepleit voor opheffing van de welstandscommissie, en nooit was daar ook maar enige bijval voor te vinden bij wethouder Koevoets. Het komt wel vreemd over om dan te doen, zoals hij doet, namelijk zich gedragen alsof het zijn idee was. Maar weg is weg en beter laat dan nooit, zullen wij maar zeggen.

Het zou ook te overwegen zijn om al in het eerste halfjaar van de nieuwe raadsperiode te gaan onderzoeken of het mogelijk is om toe te treden tot Saver. Dan zijn wij als mede-eigenaar ineens af van de regelmatig terugkerende aanbestedingen die heel wat tijd en geld kosten.

Nu wij het toch over aanbestedingen hebben: het contract van elke grotere aanbesteding die betrekking heeft op aan ingezetenen te verlenen diensten of ermee in verband staat; moet wat ons betreft altijd in concept vorm ter goedkeuring aan de raad worden voorgelegd. Dan voorkomt men in elk geval excessen zoals dit jaar over de raadstafels zijn gevlogen.

Er zou eens meer gekeken moeten worden over de spoorlijn, daar wonen ook mensen. In de buurt van het St. Jozefplein en omgeving zijn speeltoestellen niet te vinden. En naar een glasbak kun je daar dagen zoeken, maar vinden zul je die niet.

Wij zijn zeer benieuwd naar de echte stand van zaken van de onderhandelingen tussen dit college en Rijkswaterstaat over het verhogen van de geluidswal bij Heijningen. Het is al zolang stil dat wij het ergste vrezen. Het college zou er goed aan doen deze zaak tot een goed einde te brengen, en dan in het belang van de bewoners, voor het einde van deze zittingsperiode. Het kan vaak simpeler dan men denkt, zoals het planten op de bestaande wal van enkele rijen groenblijvende heesters en bomen.

Er is een vreselijke kaalslag aan de gang. In de hele gemeente worden heesters, struiken en vaste planten uit de gazons verwijderd en blijft er enkel gras over. Grasmaaien zal wel goedkoper zijn dan tuinonderhoud, maar dieren die gebruik maken van die planten en struiken verliezen wel hun leefruimte en dat is een betreurenswaardige zaak. En wat is er nu zo mooi aan een kaal grasveld?

Deze raadsperiode heeft zich gekenmerkt door het onthouden van cruciale informatie aan de raad. Ik zal er enkele voor u benoemen. De aanbesteding bij het leerlingenvervoer, het opheffen van de bibliotheekbussen, en nu zijn wij weer opgezadelde met een niet te verbreken afvalcontract. Allemaal zonder enige inspraak bij de raad door de strot gewrongen omdat het te laat was om het anders te doen. Je reinste kolderverhaal. En natuurlijk niet te vergeten het tot driemaal toe verwerpen van inspraak over de aanleg van het totaal overbodige lelijke park Moerdijk.

De mensen in Moerdijk hebben recht op inspraak, geef het ze dan ook. Het bestaat niet alleen uit het weer optuigen van een overlegorgaan. Om nog een klein beetje geloofwaardig te blijven als raad is het NU echt nodig om de mensen te laten zien dat het menens is. Dat kan snel, goedkoop en gemakkelijk door begin februari een kort vragenlijstje in De Moerdijkse Bode op te nemen. Ons bij u allen bekende voorstel ligt er nog steeds, als deze raad wenst dat het wordt uitgevoerd willen wij het graag opnieuw inbrengen, eventueel in een iets gewijzigde versie. Wat het college wil weten wij al: op geen enkele manier inspraak geven maar mensen verplichten om allerlei vieze troep op eigen terrein te bewaren.

Onze conclusie is dat er wel wat keuzes zijn gemaakt, maar dat de rekening van het beleid zoals dat de laatste vier jaar is gevoerd, door dit college doorgeschoven wordt naar de mensen die op 3 maart 2010 worden gekozen als raadslid van Moerdijk.

Regeren is vooruit zien, maar daaraan ontbreekt het behoorlijk, behalve bij de bezuinigingen. Een nieuwe raad zal na haar aantreden de echte begroting van 2010 vaststellen bij de bespreking van haar eigen programma 2010-2014. Deze begroting is hierdoor niet meer dan een formeel staatsrechterlijk ritueel waar de fractie van SP Moerdijk zijn goedkeuring aan zal onthouden.