En vort gaat de geit van Ada

18 juli 2009

En vort gaat de geit van Ada

Nee, we hebben het hier nu eens niet over het Logistiek Park. Het is al erg genoeg voor die dertig huishoudens, die hun koffers al aan het pakken zijn. Nog één buurtbarbecue op het terrein voor de Gouden Leeuw en dan gaat ieders zijns weegs. Het is ook erg voor die 60 Caldic-medewerkers, voor wie het einde oefening is.

Uiteraard valt dat allemaal in het niet bij de 9000 banen, die weldra geschapen worden in de polder waar deze week dat stoere paard nog stond te grazen Het edele dier wekte op de foto in onze krant de indruk dat het zich snel uit de voeten wilde maken voor het naderende onheil. Symboliek voor de vooruitgang: een op hol geslagen paard.

Vooruit met de geit, spoorde wethouder Ada Grootenboer de gemeenteraad gisteren aan om na elf jaar soebatten over eerst Moerdijkse Hoek, daarna Port of Brabant en tenslotte Moerdijk Meer Mogelijk, nu toch vooral aan de slag te gaan en Brabants grootste gemeente ook echt groot te laten worden. Jos Stalenhoef vond de keus voor een geit als mascotte voor dit masterplan, wat ongelukkig:

STEL JE VOOR DAT DIE 9000 ARBEIDERS STRAKS ALLEMAAL DE Q-KOORTS OPLOPEN

Verder was het debat uitermate voorspelbaar. Frans Fakkers, die het ondemocratisch gehalte van zijn gemeentebestuur weer maar eens aan de kaak stelde. Jan Reijnders, die nuanceert, Jos Stalenhoef, principieel als altijd en Kees van Schenk Brill, nog slechts een schim uit de tijd dat hij met zijn SBBM-partners ten strijde trok tegen elke vorm van industrie-uitbreiding.

Een stijlbreuk moest de inbreng van Wim de Pijper van Groenlinks worden, maar dat was zelfs voor niet-ingewijden iets te doorzichtig. Uiteraard moest de groene partij even links en rechts om zich heen slaan, maar het amendement was door het college al zo ver dichtgetimmerd door het college dat het laatste beetje spanning weg viel. Niemand had anders verwacht. Hé, ik zou het toch ergens anders over hebben dan LPM? Sorry, de column is vol.

Wim van den Broek
BN/DeStem 18-07-09