Harry van Bommel plantsoen in Irak

22 juni 2009

Harry van Bommel plantsoen in Irak

Een plantsoen in de Iraakse stad Rezgari is vernoemd naar Harry van Bommel. Uit erkentenis voor de inzet van de SP voor de vervolging van de Nederlandse gifgashandelaar Frans van Anraat is besloten de SP'er te vereeuwigen in de Koerdische plaats, die zo'n vijftien kilometer van de oliestad Kirkuk ligt.

Harry heeft afgelopen week van de Stichting Chak (Centrum Halabja tegen Anfal en genocide op Koerden) een foto gekregen van het Van Bommel Plantsoen in Rezgari als blijk van waardering voor zijn aandeel in het oppakken en voor de rechter brengen van de Nederlandse zakenman van Anraat. Die werd in mei 2007 in hoger beroep veroordeeld voor het leveren van chemicaliƫn aan het regime van Saddam Hoessein. De stoffen werden gebruikt voor het produceren van mosterd- en zenuwgas, waarmee Hoessein eind jaren tachtig Koerdische dorpen in het noorden van Irak bestookte. Duizenden Koerden kwamen daarbij om het leven.