SP Moerdijk: Havenschap Privatiseert

27 maart 2009

SP Moerdijk: Havenschap Privatiseert

Het samenwerkingsverband tussen de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk wordt nog dit jaar omgezet in een NV Havenbedrijf Moerdijk. Beide overheids aandeelhouders zijn het daar voor 96% over eens geworden op 3 maart jl. Toen werd een uitgewerkt plan, waaraan ruim twee jaar door een adviesbureau is gewerkt, op enkele punten na goedgekeurd door het bestuur van het Havenschap.

Een van die punten is de verkoop van aandelen aan private partijen. De provincie wil alleen overgaan tot privatisering als verkoop van aandelen aan particulieren mogelijk is, terwijl de gemeenteraad van Moerdijk dat niet wil. In de lopende overeenkomst staat dat bij stakende stemmen de voorzitter beslist. Omdat dat altijd iemand is van de provincie, zal zowel privatisering als verkoop van aandelen aan bijvoorbeeld het hiervoor in beeld zijnde Havenbedrijf Rotterdam, in de praktijk niet tegen te houden zijn. En trekt zoals gewoonlijk de gemeente Moerdijk weer aan het kortste eindje.

Ook moeten er nog enkele kleinere zaken worden geregeld over de riolering en wat gemeentelijke afspraken. Men verwacht daaruit geen grote belemmeringen tegen de privatisering. Daarover zijn alle politieke partijen in de provincie Noord-Brabant - behalve de SP - het al lang eens. Met inbegrip van aandelenverkoop aan private partijen. Over het voorstel tot privatisering van het Havenschap neemt Provinciale Staten in juni 2009 een besluit.

De gemeenteraad van Moerdijk heeft op 18 december 2008 opdracht gegeven aan B&W (nota bene op verzoek van B&W) om in 2009 met een voorstel tot verzelfstandiging van het Havenschap Moerdijk te komen. Het woord privatisering stond hier niet in. Dat verzoek van B&W werd goedgekeurd met volledige instemming van de raadsleden van CDA, PvdA, VVD en GroenLinks. De overige raadsleden stemden tegen omdat daarmee alle democratische controle en zeggenschap uit handen wordt gegeven. Dat het plan om over te gaan tot privatisering op dat moment al gereed was, is niet verteld aan de gemeenteraad, en dat is nog steeds zo.

Openbaar bestuur is volgens ons heel wat anders dan deze relatieafspraken, waarvan wij niet anders verwachten dan dat die door de raadscoalitie volledig zullen worden goedgekeurd.

De SP zal natuurlijk niet instemmen met dit versjacheren van gemeenschapsbezit. De aandelen moeten wat ons betreft in handen van de overheden blijven. Hieraan hecht - althans volgens fractievoorzitter Jan Reijnders - het CDA in Moerdijk ook zeer sterk. Of die fractie dat in stand blijft houden tegen de wil van hun eigen wethouder, betwijfelen wij zeer. Wij zijn en blijven tegen verkoop van aandelen aan private partijen, en zullen daar tegen stemmen in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Moerdijk.

Die privatisering zal overigens weinig voordelen opleveren voor de gemeente. De hoogste Nederlandse deskundige op dat gebied, Professor mr. S.E. Zijlstra, heeft vorig jaar deze conclusie al neergelegd in een rapport, na een op verzoek van B&W door hem uitgevoerd onderzoek naar voor- en nadelen. De gemeente heeft echter wel een nadeel doordat alle zeggenschap verdwijnt bij privatisering.

Voorspelbaar is ook dat de lasten zullen toenemen bij een NV door een explosie naar aanmerkelijk hogere beloningen voor directie en management. Degene die denkt dat dit niet gaat gebeuren zal nog raar opkijken. Er komt een nieuw Bestuur en een nieuwe Raad van Commissarissen die uit de eigen middelen van die NV betaald moeten worden. Nu zijn die mensen nog in dienst van de overheid en worden daarvoor niet extra betaald. Daarnaast moet er ook vennootschapsbelasting worden betaald, iets wat wij een goede zaak vinden, maar wel kostenverhogend is voor het Havenbedrijf.

Bij een industriegebied met veel bedrijven in de hogere gevaarcategorieën is toch wel het minste dat verwacht mag worden een professioneel eigen brandweerkorps. Welnu, vergeet het maar, daar wenst de directie niet aan te beginnen. Dat werk en dus ook de kosten daarvan, wordt neergelegd bij de gemeente Moerdijk. De directie wil ook geen aanpassing van vestigingseisen waardoor er meer bedrijven uit een lagere categorie gevestigd mogen worden. Hierdoor is het niet denkbeeldig dat tot in lengte van jaren het grootste gedeelte van de Shellgrond ongebruikt blijft liggen. Waardoor er mogelijk gedurende vele jaren geld bij zal moeten. De helft hiervan te betalen door de inwoners van Moerdijk, die nu al de hoogste gemeentelijke belastingen moeten betalen in West-Brabant

Het Havenschap Moerdijk heeft ook onder de recessie te leiden. De verwachting van de directie is dat Shell 25%; Omya 50%; DMT 50% en CCT 25% minder gebruik zullen maken van de havenfaciliteiten in 2009. Ook heeft Shell al een fabriek stilgelegd voor tenminste een kwartaal en heeft DSV haar personeel verteld dat zij met het ergste scenario rekening dienen te houden. Een aantal op stapel staande bouwprojecten zijn in afwachting van betere tijden in de ijskast gezet. De cijfers van februari geven een teruggang aan van ongeveer 25%, en daaraan denkt men ook voor het hele jaar 2009.

Toch blijven er nog steeds partijen die willen dat er 200 ha. kostbare landbouwgrond moet worden opgeofferd om een totaal overbodig Logistiek Park Moerdijk aan te leggen. En dat terwijl er dagelijks vrachtwagens stil worden gezet en logistieke bedrijven failliet gaan.
Dat is toch niet uit te leggen aan iemand met een gezond verstand.

Chris Verschuuren