h

Plannen van het Havenschap Moerdijk

23 maart 2009

Plannen van het Havenschap Moerdijk

Wij hebben beloofd u op de hoogte te houden van zaken over het industrieterrein Moerdijk, omdat volgens ons iedereen het recht heeft om te weten wat daar aan de hand is. De SP heeft altijd gestreden voor aankoop van de Shellgronden, nu dat is gebeurd zijn wij van mening dat die grond ook zo volledig mogelijk gebruikt moet worden.

Zelfs de gemeenteraad weet nog niet wat er allemaal met het restant van die geleende 100 miljoen euro gaat gebeuren, dat hebben de wethouders nog steeds niet verteld. Alles blijft bedekt door het tafelblad en wordt daar niet onder vandaan gehaald. Geheimhouding is nergens voor nodig, integendeel zelfs, het zou B&W sieren als zij gewoon bekend zouden maken wat die plannen zijn. Wij weten uit andere openbare bronnen dat van de overgebleven 39 miljoen euro er ongeveer 18 miljoen nodig zijn om de aangekochte grond bouwrijp te maken. Er liggen daar immers geen wegen en er is verder geen enkele infrastructuur. Daar is in de afgelopen 40 jaar niets aan gedaan, er hebben alleen maar schapen gelopen.

De aanleg van ruim 700 meter kade voor containerschepen kost ook de nodige miljoenen.

Als gegadigde voor die nieuwe kade wordt ECT genoemd, waardoor de Chinezen, grootaandeelhouders van ECT, ook in Moerdijk zeggenschap krijgen.

Met het daarna nog beschikbare restant wordt braakliggende grond gekocht bij diverse bedrijven, en ook bouwrijp gemaakt. Met Omya en TetraPak wordt al onderhandeld over grote stukken grond. Over enkele andere strategisch gelegen kleinere stukken grond zijn besprekingen gaande, ook zijn er plannen voor een nieuwe insteekhaven bij ATM.

Door uitgifte binnen vijf jaar van tenminste 40 ha. grond kan men aan alle aflossingsverplichtingen voldoen. Lukt dat niet dan kunnen aandeelhouders verplicht worden om het verlies aan te zuiveren, voor 2009 is dit geschat op 1,2 miljoen euro. Die 100 miljoen is overigens niet geleend in IJsland maar bij een zeer solide Nederlandse bank.

Verder zijn er serieuze plannen om een eigen railterminal aan te leggen waardoor er veel minder vrachtwagens nodig zullen zijn in de toekomst. Daarbij wordt uitgegaan van overslag van schip op rail en andersom. Dat plan is volgens ons veel beter voor het milieu en de natuur dan de aanleg van een geld verslindend, overbodig, en de leefbaarheid sterk aantastend logistiek park Moerdijk

U bent hier