Papierbakken: maxi ipv mini

7 maart 2009

Papierbakken: maxi ipv mini

Overal in de gemeente Moerdijk worden zgn. "mini-containers” op straat voor de deur neergezet. Vaak zonder enige aankondiging. Het in Jip en Janneke taal geschreven verhaal van de gemeente - met twee volgeschreven pagina's - viel in een aantal kernen pas na aflevering van die bakken in de bus.

Die donkergrijze krengen met hardblauw deksel zijn o.a. ook bij lege (ex-)huurhuizen - in de verkoop gegooid door voor makelaar spelende woningcorporaties - neergeplempt. Maar ook bij woningen waarvan de bewoners zelden of nooit thuis zijn. Een mooi straatbeeld is volgens ons toch wat anders.

Verschillende mensen zeggen dat ze dat ding ergens ver weg gaan zetten, in de schuur of in een hoekje achter in de tuin, en hun oud papier gewoon in de huisvuilkliko zullen flikkeren. In de berichten van de gemeente en in de Jip en Janneke brief staat overal mini-containers. Daaruit hebben de mensen begrepen dat zij een kleine (mini) bak zouden krijgen. En dan staat er opeens een groot grijs kreng met blauw deksel voor de voordeur, slechts 2 cm smaller dan de huisvuilkliko.

Wij hebben hierover direct aan de bel getrokken en gevraagd om die krengen om te ruilen voor de aangekondigde mini-containers. Volgens GroenLinks wethouder Vissers zien wij dat verkeerd, want de nieuwe kliko is “een slag kleiner” dan de normale huisvuil kliko.

Hoeveel dat is kunt u duidelijk zien op de foto's. Dat lijkt ons toch aardig wat groter dan de echte mini-kliko's die de gemeente op verzoek uitreikt aan alleenstaanden en ouderen. Zij moeten nu een grote kliko - die bij hen nog niet in een heel jaar vol zal komen - maar ergens zien kwijt te raken. Regeren is vooruitzien en vooral goed nadenken voor je iets doet en dat schijnt erg moeilijk te zijn als je op het wethouderspluche mag zitten.

Dat hele bakkengedoe is opgestart tijdens de vorige raadsperiode onder CDA-wethouder Grootenboer. Daarna opgepakt door een van internet geplukte wethouder, en toen die vertrok kwam het bij haar opvolgster Vissers op het bord terecht. Wie ervoor verantwoordelijk is (geweest) maakt ons niet uit. Belofte maakt schuld. Mini-kliko's beloven maar maxi-kliko's plaatsen is de zoveelste niet nagekomen belofte van dit CDA-PvdA-VVD-GroenLinks college. Hopelijk de laatste, maar wij vrezen van niet.