Gemeente kort teveel op bijstand

1 maart 2009

Gemeente kort teveel op bijstand

Doordat wij veel onder de mensen zijn komen wij zaken tegen die vaak verborgen blijven. Zo ontdekten wij het onterecht korten op bijstandsuitkeringen door de gemeente Moerdijk. Hierover heeft onze raadsfractie vandaag de volgende vragen gesteld aan B&W

Al in september vorig jaar was bekend dat de regering Balkenende met ingang van 1 januari 2009 een drastische korting in ging voeren op de leenstaande ouderkorting. Die uitkering zou van € 1455,- terug moeten naar € 600,- per jaar. De SP heeft er hard voor gestreden om dit tegen te houden maar dat is slechts gedeeltelijk gelukt doordat de regeringspartijen minister Donner niet afvielen. In oktober werd besloten om per 1 januari 2009 dat bedrag te verlagen naar € 902,-

Dat is per maand € 46,- minder en dat is niet niks voor mensen die van een bijstandsuitkering moeten leven. Dat geld wordt bij hen door de gemeente ingehouden op de maandelijkse uitkering omdat het een zgn. voorliggende voorziening is.

Een alleenstaande ouder met een kind jonger dan 18 jaar, die recht heeft op een volledige bijstandsuitkering, krijgt een netto-uitkering van € 853,76 per maand en een vakantietoeslag van € 44,94 per maand.

In deze gemeente gaat dat behoorlijk fout want er wordt nog steeds een bedrag van € 122,- per maand ingehouden, terwijl dat wettelijk maar € 75,- is. De gemeente Moerdijk houdt daardoor geld in bij een aantal mensen die dat nog niet hebben ontvangen.

Daar komt nog bij dat de Belastingdienst dit jaar nog geen euro heeft uitgekeerd en pas van plan is om in juli te gaan betalen. Hierover heeft de SP Kamerfractie al diverse keren aan de bel getrokken maar mede doordat de regeringspartijen hierin de CDA-staatssecretaris niet af willen vallen, heeft dat tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Deze partijen laten volgens ons hiermee duidelijk zien hoe zij over sociale verantwoordelijkheid denken.

De SP vindt het een grof schandaal om van de armen te stelen, zowel door de regering als helaas ook door de gemeente Moerdijk. Wij willen graag spoedig en schriftelijk antwoord op onderstaande vragen. Die, zoals u bekend mag worden geacht te weten, als meerkeuzevragen worden gesteld om het jarenlange gebruikelijke geven van ontwijkende antwoorden tegen te gaan.

Is of was uw college bekend met deze verandering in genoemde uitkering?
1, Ja
2, Nee
3. Weet het niet

Deze wijziging was al geruime tijd VOOR de uitbetaling van de 1e maand in 2009 bekend, waarom werd het bedrag niet aangepast voor die datum?
1. Vergeten
2. Waren niet op de hoogte
3. Weten het pas sinds ontvangst van deze brief

Op de ROF’s over februari staat nog steeds die € 122,- korting, hoe kan dat?
1. Niet belangrijk
2. Vergeten
3. Weet het niet

Is uw college bereid en in staat om bij de eerstvolgende betalingsdatum, zijnde 11-03-2009, de teveel ingehouden bedragen van € 46,- over de maanden januari en februari 2009 terug te betalen?
1. Ja
2. Nee
3. Weet het niet

Op welke manier gaat uw college de komende maanden de goede bedragen verrekenen?
1. Elke maand € 75,- inhouden waardoor mensen meer houtjes moeten kopen om op te bijten
2. Wachten tot iedereen in juli die uitkering heeft gekregen en dan maart t/m juni innen
3. Weet het niet

Hoe gaat het college dergelijke schandalige fouten in de toekomst voorkomen?
1. Wet- en regelgeving regelmatig lezen.
2. In juli en december voor de uitbetaling controleren of iets is veranderd.