Cramer moet motie Poppe over gifgascontainers uitvoeren

8 februari 2009

Cramer moet motie Poppe over gifgascontainers uitvoeren

De controle op de aanwezigheid van giftige gassen in containers is de laatste jaren alleen maar afgenomen, erkende een aantal Kamerleden 30 januari in Argos. In die uitzending was een intervieuw met een havenwerker te horen die chronisch ziek is geworden nadat hij bij het controleren van een container met pinda’s giftig gas had ingeademd. Dit geval staat niet op zichzelf volgens FNV Bondgenoten.

Op vrijdag 30-01-09 riep de vakbond op te stoppen met het ‘gassen’ van containers op schepen. Sinds 2005 schrijven Europese regels voor dat containers met houten pallets uit bepaalde landen ontsmet moeten worden om ziekten als knokkelkoorts uit Europa te weren.

Dat ontsmetten gebeurt met gevaarlijke gassen als methylbromide. Volgens de regels moeten de containers na ontsmetting gelucht worden. Dat gebeurt echter zelden. Eerder bleek uit een steekproef van het ministerie van VROM dat meer dan de helft van de driehonderd onderzochte containers gasvormige stoffen bevat.
Vorig jaar dwong de Kamer minister Cramer elk jaar duizend containers te onderzoeken. Uit een ambtelijk stuk dat in handen is gekomen van Argos, blijkt dat ambtenaren niet van plan zijn zich daaraan te houden. Volgens FNV Bondgenoten zijn de gezondheidsrisico’s van gassen onaanvaardbaar. Drie mensen, zegt de bond, zijn in Nederland ernstig ziek geworden door de gassen.

Ook gaat PvdA minister Cramer (Milieu) na zware druk van de Tweede Kamer alsnog de motie van SP-Kamerlid Remi Poppe uitvoeren. Dit zei ze donderdag 5 februari tijdens een Kamerdebat. Volgens de motie die Poppe indiende met PvdA-Kamerlid Boelhouwer moeten in de Nederlandse havens jaarlijks tenminste 1000 containers gecontroleerd worden op de aanwezigheid van gifgassen. Remi Poppe: "De minister heeft zich de afgelopen tijd in alle bochten gewrongen om de motie niet uit te voeren. Het lijkt erop dat zij de belangen van de haven zwaarder laat wegen dan de volksgezondheid, maar nu lijkt ze dan toch overstag te zijn."

Lees het hele artikel op www.SP.nl