Bibliotheekellende

23 augustus 2008

Bibliotheekellende

Om niet te worden verweten dat de SP alles heeft opgehouden, en vooral in het belang van de jeugd en de bewoners van Willemstad en Fijnaart, zijn wij in de raad accoord gegaan met de bibliotheekvisie. Dus echt niet omdat wij vertrouwen hebben in de beloften van PvdA wethouder M. de Wit, en dat is maar goed ook want zij bakt er weer niet veel van.

Omdat wij het al niet vertrouwden hebben wij 31 juli gevraagd aan B&W of er nog onderhandeld wordt over een bibliotheekvestiging in De Parel, het Kruisgebouw en het nieuwe verzorgingscentrum in Fijnaart en de havengebouwen in Willemstad. Alsmede hoelang "tijdelijk" is in het contract met de Rabobank.

De antwoorden vielen behoorlijk tegen want er werd - zoals wij van haar gewend zijn - niet echt geantwoord.
Er staat letterlijk in de op 20 augustus verzonden brief:

Het college gaat samen met de Bibliotheek VANnU aan de slag met de visie bibliotheekwerk op de wijze zoals door uw raad op 3 juli jl unaniem is vastgesteld. Om deze reden gaan wij op dit moment niet in onderhandeling met eigenaren en beheerders van de door u genoemde gebouwen. Wij houden uw raad op de hoogte van verdere ontwikkelingen, waaronder de contractvorming tussen de Bibliotheek VANnU en de Rabobank

Bij aanvang van het schooljaar was er in geen enkele school iets uitgevoerd; met sommige schooldirecties moest zelfs nog onderhandeld worden. En de kinderen zitten nu door haar schuld en wanbeleid zonder schoolbibliotheek.
Het is weliswaar nog geen september, maar dat duurt nog maar een week en het lijkt ons sterk als binnen die week alles wordt uitgevoerd. En of het er ooit van komt met die Rabobank en op welke manier weet ook nog niemand want zelfs daarover wordt nog onderhandeld. De stellige beloften van MdW dat alles op schema lag en op tijd in orde zou zijn - zeker bij de scholen - zijn zoals gewoonlijk weer boterzacht gebleken.

Wij zullen in deze raadsperiode nooit meer instemmen met welk plan of visie van deze niet betrouwbare PvdA wethouder, ook al deelt zij zakken vol rode rozen uit. Als het aan ons ligt komt zij niet meer terug als wethouder na de volgende raadsverkiezingen. Ik vertrouw erop dat in Moerdijk de kiezers wel zo verstandig zijn dat duidelijk te laten merken bij de raadsverkiezingen in maart 2010. Tot die tijd zullen wij het helaas met haar moeten doen, want moties van wantrouwen helpen niet. De hele club blijft gewoon zitten en volgt hierin duidelijk het huidige kabinet. Ook ook is het haar tot nu toe niet gelukt om ergens burgemeester te worden, het is niet dat ik een andere gemeente dat aan wil doen, maar dan waren wij er vanaf geweest.