Statenleden zien leegte

17 mei 2008

Statenleden zien leegte

Na het zoveelste bordje '...vierkante meter bedrijfsruimte te huur' en het derde enorme perceel vol roestige machines uit een oude raffinaderij, sprak Kees Nieuwenhuize van de Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk (SBBM) cryptisch: "Kunst, zo krijg je het terrein wel vol met lege terreinen." Op uitnodiging van SBBM en Hart van Moerdijk kwam de provinciale statencommissie ruimte en milieu naar West-Brabant om met eigen ogen de royale opzet van industrieterrein Moerdijk te aanschouwen.

Onderstaand bericht verscheen op 17 mei 2008 in BN/DeStem

Statenleden gewezen op leegte

Op uitnodiging van SBBM en Hart van Moerdijk kwam de provinciale statencommissie ruimte en milieu naar West-Brabant om met eigen ogen de royale opzet van industrieterrein Moerdijk te aanschouwen. Acht statenleden, die als het aan de belangengroeperingen ligt, anders gaan denken over het ruimtegebruik op Moerdijks grondgebied. SBBM-er Paul Welschen illustreerde dat aan de hand van veel cijfertjes. "Moerdijk I telt 427 hectare braakliggende kavels. In de meeste gevallen al veertig jaar, zolang het industrieterrein is aangelegd." Dat vertaalt zich volgens SBBM ook in het lage aantal werknemers per vierkante meter. Met de landelijke cijfers van de bezettingsgraad in de hand zouden er volgens Welschen geen 6500 maar 46.000 mensen moeten werken op Moerdijk. "Maar dat haal je niet omdat door leegstand, strategische reserves en onlogische infrastructuur 995 hectare ongebruikt blijft. Dat is 33 procent."

Conny van der Horst van de dorpsraad beschreef de nijpende situatie in haar dorp, reeds omringd door A16, A17, Hollands Diep en het industrieterrein. "En nu krijgen we er zuidwaarts ook nog eens een logistiek park bij. We kunnen nu al geen kant meer uit en dat wordt alleen maar gekker. De gezondheidsrisico's zijn hier voelbaar. Als Shell een gifwolk uitstoot, is vier jaar later pas de inhoud ervan bekend." Van der Horst noemde het 'bizar' dat er miljoenen gemoeid zijn met het uitplaatsen van Caldic op vierhonderd meter van Zevenbergen, terwijl de industrie oprukt tot op vijfhonderd meter van Moerdijk.