Onthullend rapport over LP

19 april 2008

Onthullend rapport over LP

Aanleg van het Logistiek Park Moerdijk van 150 hectare is niet nodig en ongewenst. Dat blijkt uit het rapport 'Nut en noodzaak van Logistiek Park Moerdijk' van dr. Erik Louw en drs. Rob Konings van de Technische Universiteit Delft. Het rapport, dat op 17 april openbaar is gemaakt, werd gemaakt in opdracht van Milieudefensie.Volgens de onderzoekers is de verwachte vraag naar nieuwe bedrijventerreinen door de provincie Noord-Brabant zeer optimistisch berekend.

Bovendien houdt de provincie ten onrechte vast aan reservering voor industriƫle bedrijven op het bestaande bedrijventerrein Moerdijk, terwijl het niet te verwachten is dat die bedrijven zich de komende twintig jaar op het terrein zullen vestigen. De onderzoekers spreken van een paradoxale situatie: 'In de plannen van de provincie wordt een nieuw terrein aangelegd, terwijl er op het bestaande terrein areaal braak zal blijven liggen. Vanuit het oogpunt van efficiƫnt ruimtegebruik is de aanleg van Logistiek Park Moerdijk dus geen logische keuze', aldus Erik Louw en Rob Konings.

Aanvankelijk wilde de provincie Noord-Brabant in Moerdijk een nieuw bedrijventerrein van zeshonderd hectare aanleggen. Door het jarenlange verzet van bewonersorganisatie Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk, Milieudefensie en de gemeente Moerdijk is dat al teruggebracht tot 150 hectare. Provinciale Staten besluiten op 23 mei of zij, in het kader van de provinciale Interim-Structuurvisie, de aanleg van Logistiek Park Moerdijk van 150 hectare mogelijk gaan maken.Klaas Breunissen, campagneleider ruimte en landschap bij Milieudefensie: 'De aanleg van dit nieuwe bedrijventerrein is helemaal niet nodig. Er is genoeg plek voor logistieke bedrijven op het bestaande bedrijventerrein Moerdijk en de locaties Roode Vaart en Lage Zwaluwe'.

Milieudefensie roept de Statenleden op de aanleg van Logistiek Park Moerdijk te schrappen. Klaas Breunissen: 'Het Logistiek Park is niet nodig en bovendien ongewenst, want het leidt tot aantasting van het agrarische landschap van de Blokpolder en tot langdurige leegstand op het bestaande bedrijventerrein Moerdijk'. Milieudefensie zal in de vergadering van de Statencommissie Ruimte en Milieu van 25 april het rapport kort toelichten