Controle gegaste containers is wassen neus

29 januari 2008

Controle gegaste containers is wassen neus

De Arbeidsinspectie gaat de komende tijd honderden bedrijven controleren die gegaste zeecontainers verwerken. Er zal vooral worden nagegaan of werknemers de containers veilig openen en volgens de voorschriften betreden, maakte de inspectie 16 januari bekend. Op 29 januari viel zij echter lelijk door de mand bij Remi Poppe.

Het onderzoek loopt tot september. Het gaat om zo'n vierhonderd distributiecentra van grootwinkelbedrijven, groothandels, importeurs en goederenvervoerders. De inspectie verwijst naar een ongeluk bij een glasbedrijf in Hardinxveld-Giessendam. Twee werknemers raakten buiten bewustzijn bij het lossen van een container die was gegast met methylbromide. Sindsdien kampen zij met ernstige gezondheidsklachten.

Tijdens het interpellatiedebat dat de SP op 8 november over deze zaak heeft gehouden in de raadsvergadering begon de woordvoerder van de PvdA zijn inbreng met de woorden "De SP zaait paniek". Paniek zaaien doen wij niet en wij hebben; zoals zo vaak; achteraf ook gelijk gekregen. Hieruit blijkt weer eens dat zonder echte kennis van zaken de SP ergens van betichten niet erg slim is.