‘De zorg is geen markt en de mens geen product’

2 november 2007

‘De zorg is geen markt en de mens geen product’

Marktwerking leidt niet tot uitholling van de huishoudelijke zorg, beweert voorzitter Ekke Wolters van De Borg Stichting. Tweede Kamerlid Rosita van Gijlswijk (SP) ziet echter genoeg reden om de marktwerking in de thuiszorg een halt toe te roepen.

De heer Wolters schetst een veel te rooskleurig beeld van de situatie in de thuiszorg en ziet het werken onder slechte arbeidsvoorwaarden als een kans voor laaggeschoolden om aan de slag te gaan en een kans voor gemeenten om flink te besparen. Hij vergist zich vreselijk. Sinds de introductie van de marktwerking in de thuiszorg zijn gedwongen ontslagen, dwang om onder slechtere arbeidsvoorwaarden aan het werk te blijven, het niet verlengen van contracten van thuishulpen, een vermindering van het aantal uren zorg en de uitholling van de kwaliteit van de thuiszorg aan de orde van de dag. Vorige week stonden alle vakbonden, de ouderenbond ANBO en bijna duizend thuiszorgers en cliënten te demonstreren in Den Haag en vele tienduizenden steunen de actie 'Stop Uitverkoop Thuiszorg'. Deze noodkreet moet uiterst serieus worden genomen.

Lees HIER het hele artikel