Brabant verpest de natuur

14 oktober 2007

Brabant verpest de natuur

Als de provincie en Brabantse gemeenten al hun afzonderlijke plannen voor de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen uitvoeren, is er in 2020 in onze provincie een overschot van ruim 3500 hectare bedrijventerrein.

De kwestie-Moerdijk is het meest pregnante Brabantse voorbeeld van het ouderwetse beleid dat moet worden omgebogen. Jarenlang heeft de provincie de aanleg van een bedrijventerrein Moerdijkse Hoek van 600 hectare in de oksel van de A16 en A17 proberen door te drukken, tegen het verzet van bewoners en gemeente Moerdijk in. Terwijl er in de gemeente Moerdijk al een bedrijventerrein van 2500 hectare aanwezig is, waarvan honderden hectaren niet gebruikt worden. Dat was en is te zot voor woorden: honderden hectaren vruchtbare landbouwgrond en stoer polderlandschap opofferen voor nieuw bedrijventerrein, terwijl een paar kilometer verderop vele hectaren bedrijventerrein braak liggen.

Dit schreven Prof. mr. Peter van Wijmen; hoogleraar natuurbeschermingsrecht in Tilburg en voorzitter van de Raad voor het Landelijk Gebied; en Prof. dr. Barrie Needham; emeritus hoogleraar planologie te Nijmegen reeds op 27 september 2007 in het Eindhovens Dagblad.