HERSTRUCTURERING WVS GROEP ONDERDEEL VAN ONDEMOCRATISCHE GANG VAN ZAKEN

22 mei 2017

HERSTRUCTURERING WVS GROEP ONDERDEEL VAN ONDEMOCRATISCHE GANG VAN ZAKEN

Door: Antonio Hidalgo Aragones

Op donderdag 11 mei wordt er gestemd om de WVS, de sociale werkvoorziening, te herstructureren. Alle partijen zijn voor dit idee.... behalve de SP.

Foto: SP

Wat hier gebeurt is dat er een extra bestuurslaag wordt gecreëerd waar wij als gemeente géén invloed op kan uitvoeren. Net zoals al die regionale overkoepelende organisaties in o.a. het onderwijs en openbaar vervoer. Een ontwikkeling die tegen de pricipes van de SP zijn, namelijk geen transparantie en een ondemocratische onderneming, die de vrije hand heeft om zelf te bepalen wat zij willen. Zonder sturing of correctie vanuit de gemeente of provincie.

Bij klachten vanuit de burger worden burgers van het kastje naar de muur gestuurd. De gemeente (of provincie) trekt zijn handen weg en geeft aan dat zij niet meer verantwoordelijkheid voor zijn. Lekker makkelijk, dan hoef er ook geen discussies meer gevoerd worden dat de WVS zo duur is omdat ze meer geld vragen en Den Haag de kraan steeds meer dicht draait.

Foto: SP

Daarnaast kleven er veel nadelen aan de herstructurering. Eén van de belangrijkste nadelen is de grote beperking van de eigen gemeentelijke beleids- en keuzevrijheid. Onze cliënten en ons geld gaan maar één kant op.  Ook is het zeer onbevredigend dat onze gemeente uiteindelijk niet meer de baas bent over ons eigen geld. Op de huidige manier houden we vooral uitvoeringsorganisaties in stand en dragen we bij in de verliezen. Met een herstructurering zet de gemeente zichzelf klem.

Met name voor de financiële gevolgen van de herstructurering van de Sociale Werkvoorziening moet serieuze aandacht zijn. De SP, zowel lokaal als landelijk is tegen de voorgestelde bezuinigingen en taakstellingen op de Sociale Werkvoorziening omdat deze niet verantwoord zijn. Voor mensen met een grote afstand naar de arbeidsmarkt in de samenleving moet er een adequaat sociaal vangnet beschikbaar blijven!

We moeten noodgedwongen bezuinigen op de sociale werkplaats omdat dat moet van demissionair minister Jetta Klijnsma (PvdA) maar wordt terhalbe geïnvesteerd in bestuurlijke lagen en werkgroepen. Terwijl dat geld beter besteed kan worden aan de mensen die het daadwerkelijk nodig hebben! De SP gaat duidelijk TEGEN stemmen op donderdag 11 mei tijdens de raadsvergadering!