OUDEREN EN DE TOEKOMST

OUDEREN EN DE TOEKOMST

Door: Antonio Hidalgo Aragones

Foto: SP

Over vele jaren, wanneer ik zelf oud ben, hoop ik te leven in een solidair land. Een land waar jongeren voordeel hebben van de samenleving die door ouderen is opgebouwd en waar deze ouderen kunnen rekenen op de zorg die ze nodig hebben. En deze ook dik verdienen na alle jaren van werken, premies te hebben betaald en ons mooie land te hebben opgebouwd. En hoewel het op veel plekken goed gaat, ontneemt het kabinet en onze gemeente op dit moment ouderen hun recht op goede zorg. Daar maak ik me grote zorgen over.

Van de politiek mag verwacht worden dat het maatschappelijke problemen aanpakt. Maar dit kabinet doet het niet. Er zijn vele verzorgingshuizen gesloten en vervangen voor thuiszorg. Sinds de zorg is overgeheveld naar de gemeenten is het niet beter geworden.  Helaas bereiken de berichten ons, dat de thuiszorg in onze gemeente op vele punten steken laten vallen.

Cliënten van de thuiszorg zijn hun vertrouwde hulpen kwijtgeraakt. En de huishoudelijke hulpen hebben zelf ook geen afscheid kunnen nemen van mensen waarbij zij al jaren aan huis kwamen.

Huishoudelijke hulpen worden met onmiddellijke ingang met een nieuw werkschema geconfronteerd, en met nieuwe cliënten. Cliënten raken uren kwijt, maar ook hun vertrouwde hulp. Dit zorgt voor onnodige stress.

De gemeente is zelf de veroorzaker van deze ellende. Bij de aanbesteding die zes gemeentes hebben gedaan voor de thuiszorg is er alleen gekeken naar de prijs en niet naar de kwaliteit. Kwantiteit gaat dus voor kwaliteit. En als er na een korte periode blijkt dat er onder kostprijs wordt gewerkt dan gaan thuiszorginstanties bezuinigen. Terwijl er genoeg geld is voor de zorg. Met 1,9 miljoen euro op de plank bij de gemeente al helemaal.

Als men aan mij vraagt wat ik het meest waardevolste vind van onze gemeente, dan zijn het onze inwoners. Die geven het daadwerkelijke gezicht van onze gemeente. Investeer in de mens, daar krijg je echt veel meer voor terug. Kijk niet wat het goedkoopste is, maar het best. Elke mens is waardevol.

Daarom ben ik blij dat ik namens de SP de burgers mag vertegenwoordigen. Oud en jong, gezond en ziek, met of zonder baan. Samen bouwen aan een toekomst waar sociaal, eerlijk en met oog voor de mensen hoog in het vaandel staan.

En als u nog niet overtuigd bent, kijkt u maar even hoe de SP in de Tweede Kamer heeft gestemd op maatregelen die impact hebben op de ouderen. En kom dan op de koffie bij ons om een goed gesprek te houden. Want dat is ook de SP, een partij waar de burgers inspraak hebben.

De koffie staat voor u klaar.

Een sociale groet,

Antonio Hidalgo Aragones