GEZAMENLIJKE AANBESTEDINGEN

23 september 2016

GEZAMENLIJKE AANBESTEDINGEN

Foto: SP

Elke gemeente in Nederland heeft te maken met aanbestedingen en de daarvoor geldende aanbestedingsregels. De wetgeving over aanbesteding is afkomstig van de Europese Unie. En deze richtlijn is vertaald in nationale wetgeving, Voor Nederland is de aanbestedingswet van 2012 van toepassing.

De aanbesteding houdt in dat voor het aanbieden van diensten en producten meerdere partijen een aanbieding doen, waarbij een keuze gedaan wordt uit de verschillende aanbieders. Dit is marktwerking.

De laatste paar jaar is er sprake van een samenwerkingsverband tussen meerdere gemeentes in West-Brabant, waaronder de gemeente Moerdijk, waarbij er sprake is van een gezamenlijke aanbesteding. Dit zijn o.a. de diensten huishoudelijke ondersteuning, leerlingenvervoer en groenvoorziening.

SP Moerdijk maakt zich zorgen over de maatschappelijke gevolgen van deze gezamenlijke uitbestedingen.   Onderstaande zijn namelijk de problemen die hieruit voortkomen

Foto: SP

Thuizorgorganistie TWB bezuinigt op het aantal uren huishoudelijke ondersteuning, hierdoor komen cliënten in de problemen.
Dezelfde thuiszorgorganisatie kan in de afgelopen vakantieperiode geen huishoudelijke ondersteuning bieden aan al haar cliënten. Mensen hebben soms drie weken lang geen huishoudelijke hulp.
Bedrijf Dutax moet faillissement aanvragen voor haar onderdeel leerlingenvervoer. Gevolg is dat werknemers en leerlingen en ouders in onzekerheid verkeren.

SP Moerdijk is voorstander van een goede aanbesteding die inzichtelijk is voor de gemeenteraad van Moerdijk. Gemeentelijke samenwerkingsverbanden en aanbestedingen verdringen directe democratische inspraak.  Verder zijn wij voorstander van een goed tarief voor de aanbieders. Aanbieders moeten ook zelf niet zo goedkoop  hun diensten willen aanbieden, ze komen dan namelijk al snel in de problemen.

Want GOEDKOOP IS VAAK DUURKOOP.