'Huurders mogelijk slachtoffer van onterechte huurverhogingen'

19 oktober 2016

'Huurders mogelijk slachtoffer van onterechte huurverhogingen'

Bron: Algemeen Dagblad

De Woonbond klaagt de Nederlandse staat aan omdat de Belastingdienst jarenlang onterecht financiële gegevens aan verhuurders heeft doorgespeeld. Dat meldt de bond in een persbericht.

Foto: SP

Woningbouwverenigingen en particuliere verhuurders verhogen sinds 2013 jaarlijks de huur op basis van inkomensgegevens van de Belastingdienst. De Woonbond zegt echter dat de gegevens nooit verstrekt hadden mogen worden. Deze mogen volgens de wet namelijk alleen aan bestuursorganen worden gegeven.

365 miljoen
Huurders met een bruto jaarinkomen vanaf 33.600 euro ontvangen sinds 2013 de verhoging. Huishoudens met een jaarinkomen van boven de 43.000 euro zien hun huur jaarlijks stijgen met 4 procent boven de inflatie. De vereniging schat de geleden schade door de onrechtmatige prakijken voor huurders op 365 miljoen euro.

,,Bij huurders vanaf een bescheiden middeninkomen is jaar op jaar de privacy geschonden zodat verhuurders enorme huurverhogingen konden eisen," aldus Woonbonddirecteur Ronald Paping.

Foto: SP

De Belastingdienst is nog niet op de hoogte van de rechtszaak en zegt later op de avond met een reactie op het nieuws te komen.

Geheimhoudingsplicht
De Raad van State heeft eerder dit jaar al bepaald dat de Belastingdienst de inkomensgegevens nooit had mogen verstrekken. Het adviesorgaan bepaalde dat dit in strijd was met de geheimhoudingsplicht waar de dienst zich aan moet houden.

De Woonbond stuurt aan op een collectieve regeling voor alle gedupeerde huurders. Die hoeven zich hiervoor niet aan te melden. De bond is hiervoor niet alleen van plan een rechtzaak te starten tegen de Belastingdienst, maar wil ook verhuurderskoepels Aedes, IVBN en Vastgoed Belang bij de zaak betrekken.