DURE HUREN DOOR DURE VERDUURZAMING WONINGEN!

22 april 2016

DURE HUREN DOOR DURE VERDUURZAMING WONINGEN!

Foto: SP

Afgelopen week is er provinciaal Regionaal Ruimte Overleg geweest ( RRO ). Deze keer met wethouders van diverse gemeenten en beleidsmedewerkers van verschillende woningcorporaties. Het thema ging over de sociale huurwoning markt.

Hier kwam men tot de conclusie dat het overdreven verduurzamen en kwaliteit verbeteren (lees: energie label renovatie) de huren van de bestaande (karige) voorraad te hoog maakt (zie ook: http://demonitor.ncrv.nl/huurdersproblemen/sp-kamerlid-farshad-bashir-mi...). De grens van huurtoeslag, of erger nog, liberalisatie komt dan als snel in beeld.

Bovendien is er dan nog geen woning bijgekomen terwijl daar nu toch grote nood aan is. In de gemeente Moerdijk is de wachttijd al meer dan 4 jaar voor een huurwoning! Daaraan zou nu voorrang gegeven moeten worden.

Wethouder Kamp geeft aan dat de woningnood geen issue is als men de zoekopdracht voor een huurwoning versimpelt. Er zijn alleen 9 beschikbare sociale huurwoningen in de gemeente Moerdijk (peildatum 19-04-2016). Wat hij ermee wil zeggen dat men maar een andere woning moet zoeken in een andere gemeente!

Nieuw te bouwen huizen, gebouwd conform het bouwbesluit, hebben voldoende kwaliteit en zouden ongeveer 450 € huur mogen kosten.

Als alle betrokkenen hun visies en plannen in deze zin zouden bijstellen en samenwerken zou een en ander snel gerealiseerd kunnen worden.

Woningnood aan sociale huur is op dit moment het grootste probleem aan het worden. Dat de beleidsmakers dit zelf nu onderkennen is een hele goede stap.

Overigens werd deze visie al vorig jaar door Stadsraad Zevenbergen in ons gemeentehuis geponeerd.

De SP is voor het zo snel mogelijk bijbouwen van bescheiden huurhuisjes, die betaalbaar moeten zijn om de ergste woningnood te ledigen. Dit is de eerste en enige taak van de woningcorporaties. Als die dit nalaten zal de gemeente dat zelf weer moeten gaan doen. Voorbeelden genoeg waar dit wel gebeurt, bijvoorbeeld in Amsterdam. SP wethouder Laurens Ivens neemt zelf het voortouw om woningen te bouwen en wacht niet op woningcorporaties.

Een groot voordeel van het bouwen van extra woningen kan men al raden, namelijk meer inwoners. Hierdoor krijgen verenigingen meer leden, profiteren de winkels en restaurants van extra klandizie.