Varkensstapel moet kleiner

17 maart 2013

Varkensstapel moet kleiner

Het aantal varkens in Brabant moet hoe dan ook naar beneden. En het moet afgelopen zijn dat de boeren elkaar noodgedwongen op blijven eten Dat zei Emiler Roemer tijdens een politieke avond eind februari in Wanroy.."We zijn toch van God los als we het voer voor de dieren uit Zuid-Amerika naar hier moeten halen. En ze vervolgens over de hele wereld slepen. En dan hebben we het nog niet over de kolder van de Europese landbouwsubsidies." aldus Emile.

Tevens opperde Roemer het idee dat boeren een verkoopmacht moeten vormen om niet langer uitgebuit te worden door de supermarktketens. "De boeren zijn aan het einde van hun Latijn. Ze moeten flink investeren om hun bedrijf overeind te kunnen houden. En dat terwijl de supers geen dubbeltje extra betalen. Dat moet afgelopen zijn. Daar moeten op Europees niveau afspraken over komen."
Binnenkort nemen Provinciale Staten een besluit waar het met de intensieve veehouderij in Brabant naar toe moet. De SP maakt deel uit van de Brabantse Gedeputeerde Staten. Dat college heeft zich nog nooit uitgesproken over een daling van het aantal varkens in Brabant Inmiddels hebben een aantal SP afdelingen zich verenigd in "Het verbond van Oirschot" nog eens duidelijk opgeschreven hoe het nu is en hoe het zou moeten worden in Nederland en vooral in Noord-Brabant. Hierin staanook zeer interessante gegevens over de vervuiling van lucht,water en milieu