Kunduz-coalitie deelt mokerslag uit aan werkend Nederland

25 mei 2012

Kunduz-coalitie deelt mokerslag uit aan werkend Nederland

De werkloosheid is de afgelopen maand met 24 duizend gestegen naar 6,2 procent, nu bijna een half miljoen mensen. En de Kunduz-coalitie breekt de arbeidsmarkt nog verder af. De FNV roept de Tweede Kamer op om de bestrijding van de werkloosheid centraal te stellen in de begroting van 2013.

Kunduz-akkoord deelt mokerslag uit aan werkend Nederland

Persbericht FNV 25-05-2012

Agnes Jongerius, voorzitter FNV: ‘De Kunduz-coalitie deelt een mokerslag uit aan al die mensen die hun baan al kwijt zijn of de komende tijd zonder werk komen te zitten. Juist nu op deze manier aan de fundamenten van de ontslagbescherming te morrelen is dom. We moeten ons concentreren op de positie van de alsmaar groeiende groep flexwerkers die nergens recht op hebben. Dan ben je zinvol bezig en niet alleen maar dom bezuinigingen bij elkaar aan het schrapen. We moeten bouwen aan vertrouwen, niet domweg de arbeidsmarkt slopen.’

Reiskostenvergoeding
De Kunduz-coalitie breekt niet alleen de arbeidsmarkt af, maar werpt ook nog eens drempels op. Jongerius: ‘De kilometer- en de reiskostenvergoeding van hardwerkende mensen wordt nu misbruikt om een lagere overdrachtsbelasting te bekostigen. Pak de woningmarkt nu echt aan, te beginnen met de villasubsidie. Dan kan je het woon-werk verkeer onbelast laten.’

Geen CPB-doorrekeningen
De FNV vindt dat de Kunduz-coalitie mooi weer speelt door de plannen zonder de bijbehorende CPB-doorrekeningen te presenteren. Jongerius: ‘Opmerkelijk, want eerder werd de presentatie om die reden uitgesteld. En de cijfers die er nu wel bij zitten laten niet het volledige koopkrachtbeeld zien. En ze verstoppen een verslechtering van de reiskosten van 0,75 procent even in een voetnoot. Onbegrijpelijk.’

Aantasting van de koopkracht
De FNV schrikt van de aantasting van de koopkracht door het Kunduz-akkoord. Vooral de verhoging van de zorgkosten en de btw-verhoging in het hoge tarief zullen hard aankomen bij mensen. Dat komt doordat de voorgestelde compensatie via een verlaging van de loonbelasting anderhalf jaar wordt uitgesteld. Jongerius: ‘Vooral de minima komen in de problemen door dit uitstel.’ De FNV vindt dat er voor de mensen met de laagste inkomens een regeling moet komen.

Nullijn onverstandig
Ook een nullijn voor ambtenaren voor de derde keer op rij is onverstandig. In afwachting van de pensioenbrief van minister Kamp lijkt het erop dat de Kunduz-coalitie alle maatregelen die mensen met lagere inkomens, zware beroepen en een lang arbeidsverleden zou ontzien, schrapt.

Enkele positieve punten
De FNV ziet in de plannen zoals deze nu gepresenteerd zijn enkele positieve punten: zo is het goed dat de bezuiniging op de wet werken naar vermogen van tafel is, evenals die op het passend onderwijs. Bovendien is de huishoudtoets verdwenen en de btw op de kunsten kan weer naar beneden.

Langetermijnvisie hard nodig
De FNV waarschuwt al maanden voor de rigoureuze bezuinigingen die zich op de korte termijn richten. De laatste CBS-cijfers laten zien dat een langetermijnvisie hard nodig is. Jongerius: ‘Visie ontbreekt volledig, het is dom kortetermijnbezuinigen en daar schiet Nederland niets mee op. Na de lente komt de zomer en dan volgen gelukkig snel de verkiezingen.’