VNG feest niet op kosten van de burgers

7 april 2012

VNG feest niet op kosten van de burgers

Het college van B&W heeft besloten om deel te nemen aan het miljoenen kostende feest ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de VNG en hiervoor een bedrag uitgetrokken van € 5000,- euro. In deze tijd waarbij er zwaar wordt bezuinigd door de gemeente, waarvan elke burger de gevolgen ondervindt vinden wij dat a-sociaal.

Dat bedrag wordt betaald - als het aan dit college ligt - uit de zakken van de Moerdijkse bevolking. Want zelf kunnen zij dat natuurlijk niet betalen van hun "vergoedingen" (een wethouder krijgt € 4500,- netto per maand; de burgemeester meer dan € 5000,-) Daarbij komt dat het echte jaarlijkse VNG congres een dag later wordt gehouden, en dat er in voorgaande jaren nooit door hele colleges aan werd deelgenomen. Nu er gedronken en gegeten kan worden onder het genot van muziek door het Residentieorkest, er optredens zijn van o.a. De Golden Earrings en Johan Cruijff, en er de volgende ochtend een uitgebreid ontbijt wordt geserveerd wil het hele college er graag naartoe. Uiteraard mag elk lid van B&W daarnaartoe, maar niet op kosten van de Moerdijkers.

Geplaatst opOns voorstel om 5% te bezuinigen op de raadsvergoedingen om het goede voorbeeld te geven aan de burgers werd zo goed als weggehoond en toen wij voorstelden om B&W 5% in te laten leveren brak er bijna een opstand uit. Geen enkele andere partij wenste daarop te bezuinigen. De door B&W voorgestelde bezuinigingen op de uitkeringen en de bijzondere bijstand werden door die partijen bijna met applaus ondersteund. Nederland heeft een ultra rechtse regering en in Moerdijk doet de regerende VVD/CDA/OM coalitie daar niet voor onder. Mensen die met hun gezin moeten leven van € 1400,- of nog minder per maand worden overal op gekort en de regerende hotemetoten gaan lekker feesten op kosten van de inwoners van Moerdijk. Wij zijn het daar helemaal niet mee eens, en hebben hierover een aantal vragen gesteld aan B&W

7 april 2012 in BN/DeStem

SP Moerdijk: 'B en W moeten duur VNG-feest links laten liggen'

De Moerdijkse SP-fractie vindt dat het college van burgemeester en wethouders het jubileumcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) moet mijden. De VNG bestaat honderd jaar en viert dat 5 en 6 juni in Den Haag. Onder meer Johan Cruijff, Matthijs van Nieuwkerk, het Residentieorkest en Golden Earring luisteren de feestelijkheden op. Deelname aan het congres kost een kleine 900 euro per persoon. Het Moerdijkse college heeft al laten weten met zes mensen af te reizen. De SP vindt dat in deze tijd van crisis ongepast, schrijft fractievoorzitter Bennie Blom aan B en W. "Het gaat om een fors bedrag in tijden van pijnlijke besluiten over bezuinigingen." Wat de SP betreft wordt het feest op 5 juni gemeden en gaat de delegatie enkel naar de algemene ledenvergadering op 6 juni.