De rook kwam uit zijn oren

8 juli 2011

De rook kwam uit zijn oren

Door Chris Verschuuren

Gisteravond kwam bij VVD wethouder Loewieke de rook uit zijn oren toen hij zich als een kip zonder kop ging verweren tegen de SP motie om de Dorpsraad Fijnaart vergunning te geven om een pannaveldje aan te leggen op hun kosten.

De motie was door alle partijen ondersteund en aangenomen met algemene stemmen. Als de knollenboer toen zijn verstand had gebruikt had hij het daarbij gelaten. Hij was zo eigenwijs om tegen de uitleg van Bennie Blom over de motie in te gaan. Dat deed hij erg lomp door met harde stem een aantal halve en hele onwaarheden de zaal in te slingeren. Tijdens een schorsing werd het bewijs voor minstens één directe leugen aangetoond. Waarna hij met duidelijke tegenzin het politieke boetekleed aantrok. Iets unieks voor hem; niemand kan zich herinneren dat hij dat ooit heeft gedaan. Uiteindelijk sprak hij zijn bekende zinnetje uit “Als de raad het wil dan wordt het uitgevoerd, want ik ben uw dienaar.”

Hierna diende Bennie een motie van treurnis in over de gedragingen van Loewieke. Geen motie van afkeuring want dat doe je niet de bij de eerste keer. Een verstandig mens zegt dan niks en kijkt voortaan beter uit. Zo niet onze knollenboer: hij ging hierover nog erger te keer dan bij het pannaveldje. Misschien is hij in het vorige college besmet met die hysterie door de voormalige GroenLinks wethouder Wil Vissers; die krijste en sprong bijna over tafel als zij haar zin niet kreeg. Maar volgens mij kan Loewieke de knollenboer niet goed tegen de waarheid. Omdat niemand uit “zijn” dorpje Standdaarbuiten hem ooit tegen durfde te spreken, denkt hij ook als wethouder van Moerdijk ongestraft van alles uit te mogen vreten.

Wij hadden gerekend op steun van OM maar helaas stelden die het coalitiebelang voorop waardoor de motie het niet haalde. En dan te weten dat er binnen OM behoorlijke weerzin is ontstaan over het optreden van de VVD wethouder. Persoonlijk vind ik dat tegenstemmen erg laf, maar het is niks nieuws want OM heeft al meer laten zien een partij zonder ballen te zijn. Zij blijven door dik en dun het college steunen, zelfs tegen beter weten in.