Waar blijft het milieubeleidsplan?

18 februari 2011

Waar blijft het milieubeleidsplan?

In april 2010 heeft de SP fractie een initiatiefvoorstel ingediend om het college op te dragen een nieuw afvalbeleid op te stellen. Hoewel wethouder Punt de commissie Fysieke Infrastructuur op 11 mei 2010 adviseerde het voorstel niet aan te nemen gaf hij aan dat het SP voorstel inhoudelijk correct was maar dat het te vroeg kwam. Hij heeft toen toegezegd in het voorjaar van 2011 met een nieuw plan te komen.

Na die toezegging door de wethouder heeft de SP het initiatiefvoorstel ingetrokken. Inmiddels is het voorjaar 2011 en lijkt het erop dat er op dit dossier geen beweging is. In de termijnkalender is helemaal niets over actualisering van het milieubeleidsplan te vinden. Inmiddels zijn er ook ontwikkelingen op dit gebied, die de SP overigens in het initiatiefvoorstel al noemde. Zo is recentelijk uit een proef van de gemeente Rotterdam gebleken dat scheiding achteraf rendabeler is. Maar ook uit proeven in het Noorden en het Zuiden van Nederland is gebleken dat nascheiding de effectiefste en voordeligste manier is.

Aangezien de subsidie op het inzamelen over enige tijd (begin 2012) zal worden beƫindigd zal er door de gemeenteraad toch een keuze moeten worden gemaakt om te voorkomen dat per saldo het inzamelen deze gemeente; en dus ook de bewoners; meer geld gaat kosten. Gezien de bovenstaande ontwikkelingen en het zichtbaar achterwege blijven van actie heeft SP Moerdijk voor het college de volgende vragen:

1. Heeft het college kennis genomen van de resultaten van de proef in Rotterdam ?

2. Wat is de duur van het huidige contract met de inzamelaar en wat is de opzegtermijn ?

3. Heeft het college inmiddels op dit dossier actie ondernomen en kan zij aangeven wanneer een nieuw milieubeleidsplan aan de gemeenteraad wordt aangeboden ?

4. Is het college bereid de inmiddels bekende onderzoeken van scheiding achteraf en de verder in het eerder genoemde initiatiefvoorstel genoemde zaken mee te nemen in het aan de gemeenteraad voor te leggen
milieubeleidsplan ?

Mr. G.J.M. Blom