Veiligheidsregio is niet op orde

24 januari 2011

Veiligheidsregio is niet op orde

De bestrijding van rampen zoals de brand in Moerdijk verkeert momenteel in een soort machtsvacuüm. De gemeente Moerdijk werkt - met provinciale toestemming - nog met een verouderd rampenplan en de Veiligheidsregio heeft de vervangende plannen nog niet gereed. De veiligheidsregio is niet zo gammel als de loods hierboven maar veel scheelt het niet.

Dat blijkt uit een analyse die Binnenlands Bestuur naar aanleiding van de brand bij Chemie-Pack maakte van de regelgeving en de momenteel beschikbare plannen. De onoverzichtelijke situatie, die zich ook voordoet in andere regio’s, is een gevolg van het in werking treden van de Wet op de Veiligheidregio’s op 1 oktober 2010. Vanaf dat moment zijn de veiligheidsregio’s verantwoordelijk voor de rampenplannen in de regio, ‘om het woud aan individuele, lokale rampenplannen overbodig te maken’, aldus Jean Fransman, woordvoerder van het ministerie van Veiligheid & Justitie. De veiligheidsregio’s hebben volgens hem tot 1 april 2011 de tijd om hun regionale plannen klaar te hebben. Die moeten vervolgens worden goedgekeurd door de verschillende colleges van B en W.

Lees verder op Binnenlands Bestuur