SBBM: Stop verdere concentratie van chemie op Moerdijk

10 januari 2011

SBBM: Stop verdere concentratie van chemie op Moerdijk

De Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk (SBBM) vindt dat er op industrieterrein Moerdijk geen nieuwe bedrijvigheid meer bij mag komen. "Een nieuw Logistiek Park is niet nodig. Een verdere concentratie van de chemische industrie op Moerdijk is onaanvaardbaar."

De ramp van Chemie-Pack heeft ons geleerd dat wat goed op papier geregeld lijkt te zijn toch in de praktijk slecht kan aflopen. De brand was lange tijd onbeheersbaar. Mede onbeheersbaar omdat buurbedrijven gevaar liepen en zelfs in brand vlogen. Onbeheersbaar voor wat betreft de risico’s voor de gezondheid van hulpverleners en burgers. Deze risico's zijn vroegtijdig weggewuifd. Onbeheersbaar in de communicatie naar direct omwonenden, waarbij nog steeds niets geleerd is van vorige branden.

Aan deze grote brand, die pas na 30 uur geblust kon worden, gingen sinds 2000 de branden van Schutz , bij DBM Blending , Overslag Bedrijf Moerdijk en Van Dalen Moerdijk vooraf. Behalve naast de gifwolk van Shell en de gifwolk bij Gentenaar bestaan nog vele andere klachten over geluid, stof en vooral stank.
Het leert ons een ding: Een verder concentratie van chemische industrieën op Moerdijk is onaanvaardbaar! Het leert ons ook dat we niet gerust kunnen zijn wat op papier schijnbaar goed geregeld is. De praktijk is aanzienlijk weerbarstiger.

Wij roepen op de eerste plaats het bestuur van de provincie en de gemeente Moerdijk op te stoppen met verdere intensivering van Moerdijk met chemische industrie. Logistiek zou een aanvaardbare optie zijn. Tevens dienen de huidige risico’s en de echte beheersbaarheid in de praktijk beter in kaart gebracht worden. Hopelijk kunnen de resultaten van het onafhankelijke onderzoek (eindelijk!) van de Raad voor Nationale Veiligheid hiervoor een bruikbare voorzet geven.

Nu is het nog goed afgelopen, maar dat mag voor onze bestuurders geen reden zijn om weer gewoon over te gaan tot de orde van de dag en verder alles bij het oude te laten. Er zullen nu maatregelen genomen moeten worden om de aan dit industrieterrein verbonden risico's drastisch te verminderen. Een volgende keer kan de wind ons wel eens minder gunstig gezind zijn.

Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk
Wim Rijnart, voorzitter

Een aantal reacties uit de branche staan hieronder