KLASSENASSISTENT IS GEEN LERAAR

18 oktober 2010

KLASSENASSISTENT IS GEEN LERAAR

In de toekomst worden scholen strenger gecontroleerd zodat zij geen klassenassistenten inzetten als goedkope vervanger van bevoegde leraren. Minister Rouvoet zegt dit op zijn laatste werkdag als minister in antwoord op Kamervragen van SP-Kamerlid Manja Smits. Het nieuwe kabinet zal hiervoor de wet veranderen.

Volgens Smits leidt de inzet van onbevoegde docenten tot ontoelaatbare situaties: ‘Klassenassistenten horen niet zelfstandig les te geven. Daar zijn ze niet voor opgeleid en ze krijgen er niet voor betaald. Als een school een lerarentekort heeft, kunnen zij een klassenassistent een opleiding tot leraar aanbieden. Maar onbevoegden les laten geven is slecht voor de kwaliteit van het onderwijs.’

Uit onderzoek van onderwijsvakbond CNVO bleek dat driekwart van de klassen- en onderwijsassistenten zelfstandig lesgeeft bij vervanging van een zieke leraar. Maar liefst 77% van hen kijkt werk van leerlingen na. Dit zijn taken die officieel niet door klassen- en onderwijsassistenten mogen worden uitgevoerd. Met de aangekondigde wetswijziging zal de onderwijsinspectie hier meer controles op uitvoeren.