Dag Udo

6 juli 2010

Dag Udo

CDA wethouder Ada Grootenboer en de Noord-Brabantse VVD gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen hebben, als werkgevers van het Havenschap Moerdijk, directeur Udo Uiterwijk ontslagen. Udo had veel kritiek op hun greep uit de kas van het nog aan te leggen Logistiek Park Moerdijk, en moest dus weg.

Dat weet iedereen die ook maar een klein beetje die zaken heeft gevolgd. Voor dit prestigeobject moest bij de formatie van de raad in 2006 vooral de meerderheid van de tegenstanders SP, ChristenUnie, Onafhankelijk Moerdijk en GroenLinks worden doorbroken. Doordat GroenLinks erg pluchegeil was en alle principes overboord gooide voor een wethouderszetel ontstond er een raadsmeerderheid (14 - 11) die voor aanleg van dat industrieterrein was. Nota bene tegen de wens van de bevolking; en in strijd met de kiezer gedane stellige beloften door GroenLinks. En dat alleen maar om het gezichtsverlies van een stelleltje provinciale en regionale hotemetoten door afblazen van Moerdijkse Hoek minder erg te maken. Op zo'n moment moet je kunnen beschikken over goedgebekte bestuurders die hogerop willen in de politieke arena. Als die er ook nogeens leuk uitzien, en bovendien echte toppers zijn in het geheim houden en onder de tafel vegen van zaken die nadelig zijn voor aanleg van het LPM, is dat mooi meegenomen.

Oud-redacteur van BN/DeStem Henk Schol; die in Moerdijk diverse malen gespreksleider was bij debatten over Moerdijkse Hoek en het LPM; heeft over de zaak Uiterwijk een opiniestuk geschreven. Hierin wordt duidelijk hoe hij als deskundig journalist deze strebervrouwen ziet. Klik op de link hieronder voor veel leesplezier.