De schoonmakers hebben gewonnen!

22 april 2010

De schoonmakers hebben gewonnen!

De schoonmakers zijn vandaag – na negen weken staken – eindelijk beloond voor hun inzet. Een fantastische overwinning voor de harde werkers op vaak onmenselijke uren!

De langste staking sinds 1933 heeft succes gehad. Schoonmakers in Nederland krijgen er in twee jaar 35 cent per uur bij. Ook kunnen alle schoonmakers die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen op taalles. In juli dit jaar komt er een convenant met grote opdrachtgevers als NS, Schiphol en het UWV over de hun betrokkenheid bij de schoonmakers en hun rol als opdrachtgevers.

Bestuurder Ron Meyer van FNV Bondgenoten is verheugd: “De langste staking sinds 1933 heeft in heel Nederland ogen geopend en mensen geïnspireerd. Dit is het succes van de schoonmakers die uit de onzichtbaarheid zijn getreden. Ze hebben voor elkaar gekregen wat niemand voor mogelijk hield: de grootste bedrijven gebonden aan een betere behandeling van schoonmakers.”

Schoonmaakster Judy Lock: “We hebben volgehouden en plukken nu de vruchten. Ik ben heel trots op wat we voor elkaar hebben gekregen. We hebben onze loonsverhoging, maar belangrijker: we hebben een voet tussen de deur. Iedereen weet nu dat wij er zijn. Ook de opdrachtgevers.”