Coalitieonderhandelingen afgelopen

1 april 2010

Coalitieonderhandelingen afgelopen

Vanmiddag laat is tijdens de onderhandelingen bekend gemaakt door informateur Frans Fakkers (OM) dat er overeenstemming is bereikt tussen Onafhankelijk Moerdijk, VVD en CDA over het vormen van een coalitie met een ruime raadsmeerderderheid van 18 (van 25) zetels.

Dit was al aardig voorspelbaar geworden de laatste weken, mede ook gezien de op bepaalde punten ( Fort De Hel, fort Sabina) sterk terugtrekkende bewegingen van CDA wethouder Ada Grootenboer. Er komt geen onwerkbaar en de raadsleden frustrerend college werkprogramma zoals in de afgelopen raadsperiode. Maar een raadsagenda voor de komende raadsperiode waarin - volgens de formateur - alle in de raad vertegenwoordigde partijen wel iets van hun wensen en voorstellen terug kunnen vinden.

De onderhandelingen over de collegevorming vinden vanaf vandaag plaats waarbij men hoopt in de raadsvergadering van 15 april het college en de diverse commissievoorzitters te kunnen benoemen. De raadsagenda wordt donderdag 8 april om 16.00 uur tijdens een openbare zitting besproken door de onderhandelaars van alle partijen.

Twee wethouders keren zeker niet meer terug als zodanig omdat hun partijen niet in de coalitie zitten. Dat zijn de dames Marjolein de Wit (PvdA) en Wil Vissers (GroenLinks) Niet direct iets om droevig over te worden; want Marjolein liet de kluis ver open staan en Wil dumpte ongevraagd allerlei bakken en zakken bij de Moerdijkse bevolking op de stoep. Dat zal nu wel over zijn, althans daar gaan wij maar van uit.