LPM aanleggen is onverantwoord:

30 maart 2010

LPM aanleggen is onverantwoord:

De directie van het Havenschap Moerdijk waarschuwt de gemeente en de provincie voor grote financiële risico’s van het huidige plan om te komen tot een bedrijventerrein van 150 ha voor logistieke bedrijven in de oksel van de A16 en A17. De Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk ageert al jaren tegen dit plan.

Op het bestaande industrieterrein Moerdijk ligt al decennia zoveel industriegrond braak dat hier met gemak twee logistieke parken onder te brengen zijn. Het LPM is niet alleen een financieel riskante onderneming maar ook op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, zuinig ruimtegebruik en het uitnutten van aanwezige infrastructuur is het een noodzaak om eerst de gronden op het bestaande industrieterrein te benutten.
De directeur van het Havenschap is sinds eind vorig jaar met buitengewoon verlof gestuurd. Zijn kritiek op het plan van aanpak is wethouder Grootenboer en gedeputeerde Van Nieuwenhuizen in het verkeerde keelgat geschoten. Het met verlof sturen van de directeur is duidelijk een paniekreactie.

Ook de wethouder en de gedeputeerde beseffen dat het LPM nog geen gelopen race is en financieel een debacle kan worden. De wethouder wil geen kritiek omdat Moerdijk Meer Mogelijk anders Moerdijk Niets Meer Mogelijk wordt. De gedeputeerde wil het project doorzetten omdat anders aan Provinciale Staten niet uit te leggen is waarom Caldic is uitgekocht. Kortom, voor beiden is de realiteit teleurstellend en niet wenselijk. Het feit dat de kritiek nu niet alleen van milieu- en belangenverenigingen komt zou hen echter juist aan het denken moeten zetten.

Wim Rijnart, Voorzitter Stichting Behoud Buitengebied Moerdijk