Havenbestuurder in opstand

27 maart 2010

Havenbestuurder in opstand

De directeur van het Havenschap Moerdijk zit sinds Kerstmis verplicht thuis. Om persoonlijke redenen, zeggen zijn bazen Maar de man is ook heel kritisch. Wat er nou precies aan de hand is in het konings- en koninginnedrama rond directeur Udo Uiterwijk van Havenschap Moerdijk weet de buitenwereld nog altijd niet.

Dat een persoonlijk akkefietje er alleen de reden van is dat de directeur al drie maanden verplicht thuis duimen zit te draaien, lijkt echter steeds onwaarschijnlijker te worden. Uiterwijk ontkent deze door zijn bazen welhouder Ada Grootenboer en gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen officieel gegeven lezing ook publiekelijk.

Hij geeft echter ook niet aan waar het dan wel aan schort, mogelijk met het oog op een regeling bij een eventueel (gedwongen) vertrek, Hoe dan ook kan zijn uitgelekte rapport over de totstandkoming van het Logistiek Park Moerdijk (LPM) onmogelijk hebben bijgedragen aan de goede verhoudingen met zi;'n werkgevers: de gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant in het algemeen en hun bestuurlijke vertegenwoordigers in het dagelijks bestuur van het Havenschap in het bijzonder wethouder Grootenboer en gedeputeerde van Nieuwenhuizen. Zij moeten het adviesrapport van hun werknemer hebben ervaren als een klap in het gezicht.

Dit rapport is overigens wel opgesteld na de vraag van beide dames aan dhr. Uiterwijk om aan te geven onder welke condities en met welk plan het Havenschap deelname aan dat LPM wel zou adviseren. Dat staat duidelijk te lezen in de inleiding op pagina 7 van het rapport. (webmaster)

Uiterwijk wil niet zonder meer doen wát zijn bazen hem opdragen, namelijk loyaal uitvoering geven aan de contractueel tussen gemeente. provincie en Rijk vastgelegde plannen voor het nieuwe logistiek park. De havenbestuurder gooide in mei vorig jaar zijn kont tegen de krib. In zijn toen opgestelde adviesrapport over het LPM levert hij scherpe kritiek, draagt hij alternatieven aan die niet goed vallen en trapte hij dus op gevoelige bestuurlijke tenen. Uiterwijk loopt niet aan het lijntje van zijn politieke bazen en dat uitgerekend op het moment dat gemeente en provincie het Havenschap ook nog eens aan het Privatiseren zijn.

Het is goed voorstelbaar dat deze eigenaren er weinig voor voelen om de leiding van zo'n cruciale organisatie in handen te laten van een weliswaar succesvolle en ervaren maar ook eigenzinnige directeur op wie ze onvoldoende grip menen te hebben. Misschien spelen ook de sterke, botsende persoonlijkheden van de betrokken acteurs een rol in dit drama. Los hiervan zijn in bestuurlijk Nederland hoe dan ook tal van minder ernstige conflictsituaties bekend die toch hebben geleid tot onherstelbare vertrouwensbreuken.
(Analyse door Hessel de Ree in BN/DeStem)