Ierse ja-stem is nog geen Lissabonverdrag

3 oktober 2009

Ierse ja-stem is nog geen Lissabonverdrag

“Het is Brussel gelukt de Ieren te laten denken dat Ierland en Europa in grote rampspoed worden gestort bij een tweede ‘nee’ tegen deze grondwet-light”, aldus Dennis de Jong, fractieleider van de SP in het Europees Parlement. "Jammer, maar dat betekent nog niet dat het Lissabonverdrag definitief is."

Het 'ja' van de Ieren betekent nog niet dat het verdrag automatisch in werking treedt. Na Ierland moeten ook Polen en Tsjechië nog formeel instemmen met het verdrag en het is niet ondenkbaar dat de Tsjechische president, een verklaard tegenstander van het verdrag, zal wachten met het zetten van zijn handtekening tot na de verkiezingen in het VK. De Britse conservatieven hebben aangegeven dat, mochten zij de verkiezingen winnen zij overwegen het verdrag alsnog per referendum aan de Britse bevolking voor te leggen. Voor het ja-kamp is het dan ook nog te vroeg om nu al te juichen.

De SP hoopt nog steeds dat dit heilloze verdrag er uiteindelijk niet zal komen. “Dit verdrag is het verkeerde antwoord op de economische crisis. Het houdt vast aan ongebreidelde marktwerking. Europa verdient beter,” aldus Tweede Kamerlid Harry van Bommel die tweemaal in Ierland was om de nee-campagne te ondersteunen.