B & W pakt puinhoop bij welzijnsinstelling niet aan

25 september 2009

B & W pakt puinhoop bij welzijnsinstelling niet aan

Jongerencentrum Tune Inn in Zevenbergen was door slechte leiding helemaal ingezakt maar is uit het diepe dal gekomen door de geweldige inzet van jongerenwerkster Jacinthe Rhioui en draaide weer erg goed. Tegen de zin van de vrijwilligers en van de jongeren in, werd zij door haar leiding overgeplaatst naar Halderberge om daar de troep van anderen op te ruimen.

Surplus/Welzijn; haar werkgever die voor het grootste deel afhankelijk is van gemeentelijke subsidie; heeft daartoe het recht maar dan moet die wel als goede werkgever optreden. En daar mankeert nogal wat aan. Eerst stelde de werkgever ongeïnteresseerde en voor jongerenwerk totaal onbekwame mensen aan. Die draaiden al snel het goed lopende Tune Inn in de soep. Toen kwam Jacinthe die er binnen korte tijd in slaagde om er ongeveer het beste jongerencentum uit de omgeving van te maken.

Daarvoor werd zij "beloond" met een plotselinge overplaatsing naar een jongerencentrum in Oudenbosch dat ook door mismanagement naar de kloten was geholpen. Zelf wilde zij in Zevenbergen blijven, daar stonden de jongeren en de vrijwilligers volledig achter, die wilden haar absoluut niet kwijt. Er kwam een gesprek met de leiding over haar gedwongen vertrek. Er werd toegezegd dat Jacinthe niet overgeplaatst zou worden. Kort daarna werd zij - tegen de gedane belofte in - toch overgeplaatst, waarna de vrijwilligers er ook de brui aan hebben gegeven.

PvdA wethouder Marjolein de Wit is diezelfde dag (18 sept) door een vrijwilliger op de hoogte gebracht van deze zaak, met het verzoek om hierin te bemiddelen. Tot en met donderdag 24 september had hij nog niets van haar vernomen. Hierover hebben wij en de PvdA fractie afzonderlijk vragen gesteld aan B&W die u hieronder kunt lezen.

Vanmiddag ( een hele week later ) heeft de wethouder aan die vrijwilliger laten weten:

" nadat ik jouw e-mail heb ontvangen heb ik deze situatie in BenW besproken. De uitkomst daarvan is dat dit een vraagstuk is dat tussen werkgever en werknemer moet worden opgelost. Wij volgen de zaak uiteraard op de voet. Wij verwachten van Surplus Welzijn dat er kwalitatief goed jongerenwerk wordt geleverd. Wij kunnen echter niet in de bedrijfsvoering van Surpus Welzijn treden.
Overigens is de verantwoordelijk wethouder in deze de portefeuillehouder Jeugd, Ada Grootenboer.

hartelijke groet,
Marjolein de Wit"