Zwarte donderdag

17 juli 2009

Zwarte donderdag

Donderdag 16 juli 2009 kan genoteerd worden als de zwartste dag in geschiedenis van de democratie in de gemeente Moerdijk. Zonder dat er enig inzicht was in de financiële stukken is de raadscoalitie van CDA, PvdA, VVD en GroenLinks accoord gegaan met de aanleg van het Logistiek Park Moerdijk.

Als er voorstellen worden ingediend moeten die volledig onderbouwd zijn, inclusief de berekeningen. Dat geldt ook voor B&W. Als de raad een opdracht geeft aan B&W, en er staat niet precies bij waar dat uit moet worden betaald, krijgt de raad gelijk te horen dat het college het daarom niet uit kan voeren. Of het nu gaat om enkele honderden of om tienduizenden euros maakt niets uit.

Bij het LPM gaat het om honderden miljoenen, maar de hierbij absoluut noodzakelijke financiële stukken heeft de raad nooit gekregen, of in mogen zien. Een door de burgers gekozen volksvertegenwoordiger die dat pikt, deugt gewoon niet voor zijn of haar werk. Het is niet voor niets nadrukkelijk in de wet opgenomen dat de gemeenteraad controle uit moet oefenen op B&W. Als die stukken onder tafel houden die nodig zijn om tot een afgewogen raadsbesluit te komen, heeft dat meestal tot gevolg dat de verantwoordelijke wethouder gedwongen op moet stappen.

Niet in Moerdijk waar de coalitiepartijen bossen met veren steken in bekende lichaamsdelen van het college als er essentiële stukken in een zaak die over honderen miljoenen gaat, niet zijn aangeleverd. Om dan, na een hoop praatjes voor de vaak, volledig in te stemmen met dat absoluut niet onderbouwde voorstel. Als anderen zeggen dat dit door hogerhand is opgelegd, reageren zij alsof zij zijn gestoken door een grote zwerm bijen. Een dergelijke reactie is het beste bewijs dat de opmerker recht in de roos heeft geschoten.