Geen respect

1 juli 2009

Geen respect

Uit een tweetal persberichten blijkt dat enkele bewindspersonen bedroevend weinig respect tonen voor de democratisch gekozen volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad van Moerdijk en Provinciale Staten van Noord-Brabant. Zij gaan namelijk op 3 juli de bestuursovereenkomst over het LPM ondertekenen, terwijl hierover pas op 10 juli (PS) en 16 juli (Gemeenteraad) wordt gestemd.

(Bijgewerkt t/m 01-07-09)

Onderstaande brief hebben wij op 27 juni verstuurd aan B&W. Een oordeel over het respect voor de wet en de gekozen volksvertegenwoordigers van deze door de Kroon benoemde personen; leden van het CDA en de PvdA; laten wij graag aan u over.

In een op vrijdag 26 -06-09 uitgegeven Persbericht van het Ministerie van EZ staat onderstaande aankondiging over de ondertekening door Rijk, Provincie en Gemeente van een stuk waarover nog geen besluit is genomen door de Gemeenteraad van Moerdijk en Provinciale Staten van Noord-Brabant. Die afspraak staat sinds vanmiddag ook in de agenda van Minister Cramer op de VROM site.

Vrijdag 3 juli 9.00 - 9.15 uur: Ondertekening bestuursakkoord over duurzame ontwikkeling bedrijventerrein Moerdijk met minister Cramer, Commissaris van de Koningin mevrouw Maij-Weggen en burgemeester de heer Denie. Met de realisatie van het nieuwe logistieke park in combinatie met de intensivering van het bestaande industriegebied wordt er voor de periode 2007 - 2025 voldoende ruimte gecreƫerd voor bedrijven met bijzondere vestigingscondities (grootschalige bedrijven met multimodale logistieke stromen en bedrijven in de hogere milieucategorieƫn). Ook wordt de regionale economische structuur in Zuidwest Nederland versterkt op een duurzame wijze en worden kansen geboden voor transport anders dan over de weg, met positieve gevolgen voor de bereikbaarheid van de regio.
Locatie: Ministerie van Economische Zaken, Bezuidenhoutseweg 30, Den Haag

Iets wat natuurlijk niet kan. Het is niet met de wet in overeenstemming om een stuk te ondertekenen waarover nog geen democratisch besluit is genomen. Bij de provincie wordt daarover besloten op 10 juli en bij de gemeente Moerdijk staat het op de agenda voor de raadsvergadering op 16 juli. En kom nu niet aanzetten met het verhaal dat het op een vergissing berust, want dan is het een vergissing in successie. Op die site stond namelijk een week eerder onderstaand persbericht.

Vrijdag 26 juni: 9.15-9.45 uur: Ministerie van Economische Zaken. Ondertekening bestuursakkoord Moerdijk samen met minister Cramer, de Commissaris van de Koningin van Noord-Brabant en de burgemeester van Moerdijk. Dit betreft de ontwikkeling van het logistiek park Moerdijk.

Dat kan een vergissing zijn geweest, maar TWEE keer achter elkaar lijkt ons onmogelijk. Mocht dat wel zo zijn dan lijkt het er sterk op dat de verantwoordelijke bewindslieden, tevens ondertekenaars, niet zo slim zijn als het bekende dier dat zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot. Het is niet dat wij willen suggereren dat deze zaken bewust zo zijn gegaan, maar wij vinden het wel zo ernstig dat wij op zeer korte termijn antwoord verlangen op onderstaande vragen.

1: Zijn de bewindslieden er misschien zo van overtuigd dat de Gemeenteraad en Provinciale Staten die bestuursovereenkomst goed zullen keuren, dat zij dat stuk al bij voorbaat ondertekenen?

2: Of is er mogelijk zoveel twijfel over de uitslag van de stemmingen in Gemeenteraad en Provinciale Staten, dat men denkt iedereen erachter te krijgen als het stuk al eerder is ondertekend?