Kleine Papierbakken

12 juni 2009

Kleine Papierbakken

Wij hebben toegezegd een voorstel in te dienen om bij mensen die een kleine huisvuilcontainer (kliko) hebben, ook kleine papierbakken te plaatsen. Dat voorstel is ingediend en het wordt op 12 mei in de commissie Fysieke Infrastructuur en op 11 juni in de raad besproken. Met een kort verslag van de raadsbehandeling op 11 juni.

Wij willen door het omruilen van de grote papierbakken voor smallere van 40 cm tegemoet te komen aan bezwaren van een aantal vooral oudere, klein behuisde en/of alleenstaande bewoners.

In gemeentelijke berichten en stukken is steeds gesproken over minicontainers voor het ophalen van oud papier. Vooral ouderen en alleenstaanden die vaak al een minicontainer voor huishoudelijk afval hebben, rekenden op een papierbak van 40 cm breed, net zo breed als de kleine kliko's. Maar er stond ineens een bak voor de deur die ongeveer 20 cm breder was.

Die door de gemeente “minicontainers” genoemde bakken voor oud papier nemen door de grotere breedte veel meer plaats in dan de echte voor huishoudelijk afval bestemde minicontainers. Ook zeggen veel mensen die al kleine kliko's hebben dat zij genoeg hebben aan een bak van dezelfde afmetingen voor oud papier.

Wij stellen voor om éénmalig de huidige papierbakken om te ruilen voor minicontainers van 40 cm. breed;
om dit standaard te doen bij woningen waar al minicontainers voor huishoudelijk afval worden gebruikt;
en aan andere mensen éénmalig de kans geven tot omruilen door het invullen van een bon.

UIT DE RAADSVERGADERING

CDA-ster Ineke Peters- v/d Weijgaert vond ons voorstel erg populistisch, maar het CDA stond daarin helemaal alleen. De rest van de raad, met inbegrip van de overige coalitiepartijen, stonden er wel achter. Na heel wat gesteggel met GroenLinks wethouder Wil Vissers - die er echt niet aan wilde beginnen - moet zij van de raad zo snel mogelijk starten met een omruilactie. Wij zullen het na de vakantie weer op de agenda laten zetten als zij er dan nog niets mee heeft gedaan.