Coalitie: volk krijgt geen stem

17 oktober 2008

Coalitie: volk krijgt geen stem

Wij hadden gehoopt door het initiatiefvoorstel voor het houden van een referendum over het Logistiek Park aan te passen aan hun bezwaren de coalitie over de streep te trekken. Dat is helaas niet gelukt. Het volk krijgt GEEN stem in dit grootste en verstrekkendste besluit ooit in de huidige gemeente Moerdijk en haar voorgangers.

De coalitiepartijen CDA, VVD, PvdA en GL willen het traject dat Rijk, provincie en gemeentge vorig jaar zijn ingegaan om te komen tot de aanleg van een Logistiek Park, niet verstoren.

CDA-woordvoerder Jan Reijnders vindt ook niet dat de Moerdijkse bevolking een fopspeen moet worden voorgehouden. "Bij de aanleg van dit park komen kapitalen vrij om in onze dorpen te investeren. Die voordelen ervaart ook de burger." Droogjes merkte Reijnders op dat als de burger hier zo graag een stem in zou willen hebben, het wel drukker zou zijn op de publieke tribune. Daar zaten precies twee burgers.

Het op punten bijgestelde initiatiefvoorstel van SP, OM en CU werd ook door Jos Stalenhoef (PvdA) naar de prullenbak verwezen. "Door tegen een referendum te zijn, wekt de oppositie de indruk dat wij vanuit een ivoren toren besluiten nemen. De PvdA is in dit dossier steeds consequent geweest met een 'nee, tenzij'." Reijnders en Stalenhoef noemden beiden maart 2010 het geijkte moment voor een referendum. "Dan zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Burgers mogen ons dan afrekenen op dit besluit." VVD-er Kees van Schenk Brill had de burgers graag aan het begin van het proces bij de planvorming betrokken. "Eerst moeten we nu het maximale eruit zien te halen. Dan is de burger aan het woord." Oppositieleider Frans Fakkers verweet de coalitie angst voor de stem van het volk.